Festiwal Filmowy w Cannes: 80 lat kina, mody i piękna
Poznajcie historię wyjątkowej współpracy!
Najważniejszy festiwal filmowy na świecie gości najjaśniejsze gwiazdy Hollywood, które przechadzają się bulwarem La Croisette w stronę Pałacu Festiwalowego. Podczas gdy w Cannes trwa 72. święto kina, przypominamy przełomowe momenty jego historii.
Cannes uczyniło mnie gwiazdą
Pierwszy festiwal filmowy w Cannes, które dzięki swoim piaszczystym plażom przypominało Kalifornię, a więc zbliżało europejski kurort do klimatu Hollywood, zaplanowano na wrzesień 1939 roku. Gdy 31 maja 1939 roku powołano wydarzenie do życia, z legendarnym współtwórcą kinematografu, Louisem Lumièrem w roli przewodniczącego, nikt nie mógł przewidzieć, że plany filmowców pokrzyżuje wybuch II wojny światowej. Do pomysłu powrócono pod koniec lat 40., ale dopiero kolejna dekada przyniosła rozwój festiwalu, który z branżowej imprezy awansował do rangi jednego z najważniejszych wydarzeń kulturalnych na świecie. W latach 50. w Cannes rozbłysła gwiazda Brigitte Bardot, bywała tu Roma Schneider, a filmy oglądał nawet Pablo Picasso. Cannes uczyniło mnie gwiazdą – powiedziała Bardotka. W 1953 roku 19-letnia debiutantka pozowała fotoreporterom na plaży przed hotelem Martinez, zyskując miano pierwszej seksbomby kina.
Festiwal piękna
Oprócz czerwonego dywanu, Pałacu Festiwalowego i plaży pełnej gwiazd, symbolem Cannes jest główna nagroda festiwalu – Złota Palma przyznawana filmowym odkryciom. Co ciekawe, Palme d’Or, inspirowana herbem miasta, po raz pierwszy pojawiła się dopiero w 1955 roku. Wcześniej nagradzano reżyserów Grand Prix. Po roku ze Złotą Palmą, znów powrócono do dawnej formy wyróżnienia. Przyznaje się ją ponownie dopiero od 1975 roku. Od tego czasu Grand Prix ma status drugiej najważniejszej nagrody. Statuetka Złotej Palmy, dzieło Caroline Scheufele, artystki biżuteryjnej marki Chopard, pozostaje niezmienna od 1997 roku. Wykonana z 24-karatowego złota, a spoczywająca w etui z niebieskiej skóry, trafiła już do rąk takich twórców jak Ken Loach, Michael Haneke, Roman Polański czy Quentin Tarantino.
Ludmilla Tcherina, Michele Morgan, Brigitte Bardot oraz Edwige Feuill podczas 9. Festiwalu Filmowego w Cannes.
Emocje gości festiwalu i fanów kina z całego świata wzbudzają nie tylko przełomowe filmy, ale także gwiazdy, które przechadzają się po czerwonym dywanie w kreacjach haute couture. W Cannes rodzą się romanse, rozkwitają kariery, zawiązują się przyjaźnie. Uważnie obserwuje się debiutantów, zachwyca legendami, śledzi poczynania jury. Temu szacownemu gremium przewodniczą twórcy o niezachwianej pozycji. W tym roku zaszczytną funkcję pełni reżyser Alejandro González Iñárritu (w składzie znaleźli się także Paweł Pawlikowski, Giorgos Lanthimos, Robin Campillo, Enki Bilal, a także Kelly Reichardt, Alice Rohrwacher i Maimouny D’Diaye), w minionym – aktorka Cate Blanchet. Pierwszą kobietą, która przewodniczyła canneńskiemu jury, została w 1965 roku Olivia De Havilland, rok później przekazała pałeczkę Sophii Loren. W 1982 roku oczy całego świata były natomiast zwrócone na Jadwigę Jankowską-Cieślak. Polska aktorka otrzymała nagrodę za węgierski film „Inne spojrzenie”. W 1987 roku Cannes odwiedziła natomiast Lady Di. Księżna Diana na czerwonym dywanie pokazała się w szyfonowej sukni w odcieniu błękitu od Catherine Walker.
Nowa era Festiwalu w Cannes
W 1997 roku festiwal filmowy wkroczył w nową erę. Nie dość, że zaprezentowano nową statuetkę Złotej Palmy, to marka L’Oréal Paris, kojarząca się z francuskim szykiem, została Oficjalnym Partnerem Festiwalu i Kreatorem Makijażu. Val Garland, Global MakeUp Director L'Oréal Paris, oraz styliści fryzur dbają o wizerunek gwiazd, między innymi: Helen Mirren, Susan Sarandon, Diane Keaton, Andie MacDowell, Blake Lively, Evy Longorii i Jane Fondy oraz supermodelek: Iriny Shayk, Lary Stone, Karlie Kloss, Doutzen Kroes, Barbary Palvin, Marii Borges i Liyi Kebede.
Alexina Graham, Neelam Gill, Maria Borges, Bianca Balti, Eva Longoria, Doutzen Kroes, Cindy Bruna, Lara Stone oraz Irina Shayk 20. lecie marki L’Oréal Paris na Festiwalu w Cannes.
Od 1998 roku L’Oréal Paris jest także członkiem-założycielem fundacji Cinéfondation, która wybiera corocznie od piętnastu do dwudziestu krótkich i średniej długości filmów, zaprezentowanych przez szkoły filmowe z całego świata. Firma z dumą wspiera również uroczyste przyjęcia z okazji otwarcia i zamknięcia festiwalu. Od 2016 roku L’Oréal Paris ma także pierwszą polską ambasadorkę, uznaną dziennikarkę Grażynę Torbicką, która co roku pojawia się na festiwalowym czerwonym dywanie, prowadzi także wywiady z najwybitniejszymi twórcami kina. Wszystkie ambasadorki L’Oréal Paris, zgodnie z hasłem „Ponieważ jesteś tego warta”, który dla marki stworzyła Ilon Specht w 1971 roku, promują na festiwalu nowoczesną kobiecość, równouprawienie i niezgodę na krzywdzące stereotypy społeczne.
Cannes ewoluowało więc w ostatnich latach z branżowej imprezy w święto kina, a nawet więcej, w wydarzenie, które diagnozuje społeczne napięcia, promuje inkluzywność, rozsadza ramy konwenansu. Ogromną rolę w tych przełomowych działaniach mają kobiety, walczące o swój głos – w kinie, na czerwonym dywanie i w codziennym życiu.
Materiał powstał we współpracy z marką L’Oréal Paris.