Ruszyła wystawa Sekwencje #2: Spoza granic mowy. Prace można podziwiać do 22 maja
Sprawdź, co zobaczysz na miejscu
Kolejna okazja, by zgłębić świat sztuki pojawiła się właśnie w Warszawie. Wszystko za sprawą wystawy Sekwencje #2: Spoza granic mowy, na której zaprezentowane zostaną prace Moniki Drożyńskiej i Erny Rosenstein z kolekcji Fundacji Polskiej Sztuki Nowoczesnej i Biura Wystaw w Warszawie.
Sekwencje #2: Spoza granic mowy - szczegóły
Wspomniane wydarzenie odbywa się w dniach 11 maja – 22 maja 2022 w Kompleksie „Centrum Giełdowe” (ul. Książęca 4, Warszawa).
Wystawa ta jest drugą z czterech wystaw realizowanych w Centrum Giełdowym w Warszawie. Sylwia Szymaniak i Sarmen Beglarian, kuratorzy cyklu wystaw Sekwencje, zestawili hafty Moniki Drożyńskiej z surrealistycznymi rysunkami i obrazami Erny Rosenstein. Sztuka współczesna w pewien sposób ma spójną charakterystykę ze światem finansów, w obu dziedzinach właściwe wybory inwestycji mogą dać nie tylko współmierne zyski, ale także radość z właściwie dokonanego wyboru. Dzieła sztuki dodatkowo pozwalają kształtować przestrzeń w którym obcujemy z nimi.
Na wystawie zobaczymy prace Moniki Drożyńskiej i Erny Rosenstein, które wcześniej były prezentowane na wystawach w muzeach i galeriach w Polsce i za granicą. Prace obu artystek mają zaskakujące pod wieloma względami kombinacje, w których mieszane są elementy różnych światów i spoza granic mowy.
Haft jest jednym ze sposobów na wyrażenie emocji i wypowiedzi dla Moniki Drożyńskiej, a formy które przezentowane są w pracach Erny Rosenstein, zdają się być całkowicie abstrakcyjne. Efekt wizualnego przybliżenia tego co osobiste i wynikające z obserwacji w pracach prezentowanych w kompleksie „Centrum Giełdowym”, będzie można dostrzec dzięki ich zestawieniu w wyborze dokonanym przez kuratorów wystawy.
Monika Drożyńska, Zysk nie wyzysk, 2020, dzięki uprzejmości Artystki i Biura Wystaw
Noty biograficzne o artystkach, których prace zostaną pokazane na wystawie Sekwencje #2
Monika Drożyńska (ur. 1979 roku w Nowym Sączu) mieszka i pracuje w Krakowie. Hafciarka, aktywistka, artystka sztuk wizualnych. Absolwentka i doktorantka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Interesuje się językiem, który bada przy pomocy haftu ręcznego na tkaninie. Współpracowała z Zachętą Narodową Galeria Sztuki, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Muzeum Współczesnym we Wrocławiu, MUMOK – Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien w Wiedniu, Ludwig Múzeum – Muzeum Sztuki Współczesnej w Budapeszcie, BOZAR – Centrum Sztuk Pięknych w Brukseli, Sotheby’s’s Tel Aviv. Prace artystki znajdują się w kolekcji Bunkra Sztuki, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Sztuki Współczesnej Mocak w Krakowie, Muzeum Narodowego w Kijowie, Lentos Kunstmuseum w Linz w Austrii.
Erna Rosenstein (ur. 17 maja 1913 roku we Lwowie, zm. 10 listopada 2004 w Warszawie): Malarka i poetka. W latach 1932–1934 Erna Rosenstein studiowała w Wiener Frauenakademie, a następnie w latach 1934–1936 w Krakowie, w Akademii Sztuk Pięknych. Podczas studiów nawiązała kontakty ze studencką Grupą Krakowską m.in. z malarzem i grafikiem Jonaszem Sternem. Podczas drugiej wojny światowej znajdowała się z rodzicami we Lwowie. W 1942 udało jej się uciec z tamtejszego getta. Po wyjeździe ze Lwowa, ukrywała się pod przybranymi nazwiskami najpierw w Warszawie, a po 1944 – w Częstochowie. Po wojnie stała się częścią krakowskiej awangardy. Współtworzyła odradzającą się II Grupę Krakowską, m.in. wraz z Tadeuszem Kantorem, Jonaszem Sternem, Marią Jaremą, Jadwigą Maziarską, Arturem Sandauerem. Jej prace ostatnio były pokazywane na wystawach zbiorowych w Tate Modern (Londyn 2022), The Metropolitan Museum of Art (Nowy Jork 2021), oraz na wystawach indywidualnych w Hauser & Wirth (Nowy Jork 2021), Galerii Szydłowski (Warszawa 2019), Fundacji Galerii Foksal (Warszawa 2022).
Serdecznie zapraszamy.
Erna Rosenstein, U wylotu, 1961, dzięki uprzejmości Fundacji Polskiej Sztuki Nowoczesnej