Barbie świętuje 65 lat książką „My Barbie Story”. Gwiazdy w poruszający sposób opisują, co znaczy dla nich kultowa lalka
W książce „My Barbie Story” wydanej przez Mattel z okazji jubileuszu wypowiada się m.in. Małgosia Socha, ambasadorka projektu w Polsce.
Barbie to społeczny i kulturowy fenomen, który od pokoleń towarzyszy dzieciom w procesie dorastania. Niewiele jest osób, które nigdy o niej nie słyszało. Zaryzykujemy nawet twierdzenie, że nie ma na świecie słynniejszej zabawki i drugiej takiej, która mieściłaby w sobie tak wiele dziecięcych emocji i dostarczałaby tylu inspiracji oraz wspomnień. Dla większości z nas lalka firmy Mattel była nie tylko towarzyszką zabaw, ale również nauczycielką, powierniczką sekretów, adresatką wielu pytań, świadkiem chwil radości i małych dramatów. Miała też kolosalne znaczenie socjalizacyjne, bo pomagała nam ćwiczyć interakcje z innymi ludźmi.
Barbie powstała w 1959 roku i na początku była bardzo szczupłą i długowłosą blondynką o idealnym uśmiechu. Świat poszedł jednak do przodu, a wraz z nim Barbie. Kolekcja powiększyła się o lalki o rozmaitych typach urody i sylwetki, o różnych kolorach skóry, z niepełnosprawnościami czy „wykonujące” stereotypowo męskie zawody. Dzisiaj już nikogo nie dziwi Barbie czarnoskóra, Barbie plus size, Barbie kosmonautka czy Barbie na wózku inwalidzkim. Dzięki tym zmianom stała się prawdziwą inspiracją dla dzieci, pomaga im zaakceptować siebie i pozwala wierzyć, że mogą być, kim chcą.
„My Barbie Story” – osobiste historie gwiazd
Aby uhonorować dziedzictwo Barbie, z okazji jej 65. urodzin Mattel zaprosił przyjaciół, fanów i kolekcjonerów z całego świata do współtworzenia książki „My Barbie Story”, w której znalazły się ich osobiste historie związane z lalką. Opracowanie zawierające 108 wzruszających opowieści i zdjęć właśnie trafiło do sprzedaży. Całkowity dochód zostanie przekazany organizacji ONZ Kobiety Wielka Brytania, z którą Barbie współpracuje przy projekcie Barbie Dream Gap. Jego celem jest wyrównywanie szans dziewczynek na całym świecie i usuwanie barier stojących im na drodze do osiągnięcia pełnego potencjału.
W książce „My Barbie Story” znajdziemy wspomnienia m.in. Helen Mirren, Claudii Schiffer, czy Adwoa’y Aboah, modelki, aktorki i aktywistki. Te trzy kobiety łączy to, że wszystkie zostały Barbie Role Model – Mattel stworzył wzorowane na ich wizerunkach lalki.
Helen Mirren porównuje ten zaszczyt do swoich największych filmowych sukcesów: - Coś, czego nie wyobrażałabym sobie w najśmielszych snach, że wydarzy się w tym momencie mojego życia. To wyjątkowy moment, który mogę dodać do listy moich ulubionych osiągnięć: tytuł Damy Imperium Brytyjskiego, zdobycie Oscara, gwiazda na Hollywoodzkiej Alei Sław, a teraz – własna Barbie.
Dla Claudii Schiffer Barbie to coś dużo więcej niż lalka – to ikona mody. - W dzieciństwie Barbie była moim pierwszym krokiem w świat mody. Nauczyła mnie wyobraźni, kompletowania stylizacji, uwielbiałam oddawać się zabawie w moim wymyślonym świecie – mówi modelka. - Moje najwcześniejsze wspomnienia to zabawa Barbie i marzenie o tym, by być jak ona. Pół wieku później Mattel spełnił to marzenie. To było surrealistyczne, widzieć siebie jako Barbie. Dla mnie lalka Barbie symbolizuje szczęśliwe wspomnienia – zarówno te z dzieciństwa, mojej kariery, jak i te związane z zabawą lalkami z moimi córkami – dodaje Schiffer.
Adwoa Aboah, modelce, aktorce i założycielce organizacji Gurls Talk, bardzo bliska jest idea przyświecająca projektowi „My Barbie Story”: - Wierzę, że dzięki współpracy możemy wspierać dziewczynki w odnalezieniu ich autentycznego głosu i razem budować lepszy świat, w którym będą żyły przyszłe pokolenia. Poprzez moją pracę z Gurls Talk i partnerstwo z Mattel mam nadzieję inspirować dziewczynki do podejmowania prób zmieniania świata wokół siebie, zarówno przez wielkie, jak i małe czyny. Chcę pomóc zlikwidować dream gap, aby nigdy więcej żadna dziewczynka nie musiała się zastanawiać, czy jest wystarczająco mądra lub odważna, i by społeczeństwo nie nakładało żadnych ograniczeń na ich możliwości.
Małgosia Socha wśród międzynarodowych gwiazd z własną „Barbie Story”
W „My Barbie Story” nie brakuje też polskich akcentów. Ambasadorką projektu w Polsce została Małgosia Socha, jedna z najbardziej rozpoznawalnych i utytułowanych aktorek. Swoimi historiami o tym, jak Barbie wpłynęła na ich życie i karierę, dzielą się także przedstawicielki różnych pokoleń i branż: spadochroniarka Maja Kuczyńska, mistrzyni olimpijska w rzucie młotem Anita Włodarczyk, modelka Sylwia Butor, wokalistka i autorka tekstów Julia Pośnik, influencerka Amelia Matyjasek oraz autorka Aleksandra Więcka.
Oddajmy głos Małgosi Sosze. Aktorka wspomina, że jej marzenie o Barbie – która przez długi czas wydawało się być poza zasięgiem – pomogła spełnić ciotka z Ameryki. - Do dziś pamiętam radość podczas rozpakowywania paczki, w której była ta moja pierwsza wyczekana Barbie! Miała długie, karbowane włosy, zestaw ubrań do aerobiku, różowy boombox i zginające się kolana i ręce! To był taki mój prawdziwy dziecięcy skarb – opowiada. Potem ich drogi na trochę się rozeszły, ale Barbie na nowo zagościła w jej życiu, gdy Gosia została mamą. Jest pod wrażeniem metamorfozy, jaką przez te lata przeszła słynna lalka. - Z radością obserwuję, jak moje córki dzięki Barbie odkrywają piękno, uczą się szacunku i tolerancji. Cieszę się, że Barbie daje im nie tylko zabawę, ale też uczy otwartości i wpływa na ich postrzeganie świata. Dzięki moim dzieciom odkryłam Barbie na nowo i zakochałam się w niej ponownie, choć dziś z zupełnie innych powodów niż kiedyś – przyznaje Socha w książce.
Społeczna misja
Co jeszcze bardziej wyjątkowe – książka ma wesprzeć szczytny cel. Mattel deklaruje, że całkowity dochód ze sprzedaży zostanie przekazany organizacji ONZ Kobiety Wielka Brytania, a ponadto pula zebranych w ten sposób środków zostanie powiększona o dodatkową darowiznę pochodzącą bezpośrednio z Fundacji Mattel. Książka jest już dostępna do zakupu na Amazon.
- Wydana z okazji 65 lat marki książka „My Barbie Story” oddaje hołd marzeniom i nieograniczonym możliwościom, do których Barbie inspirowała przez pokolenia – powiedziała Krista Berger Senior Vice President Barbie i Global Head of Dolls w Mattel. - Przekazując dochód z jej sprzedaży ONZ Kobiety Wielka Brytania, kontynuujemy naszą misję wzmacniania pozycji dziewczynek na całym świecie, aby pomóc im uwierzyć w nieograniczony potencjał, który w nich drzemie – dodała.
Charytatywny aspekt akcji jest nie bez znaczenia dla polskiej ambasadorki. - Czuję się wyjątkowo związana z Barbie, z racji na moje wspomnienia z dzieciństwa oraz misję Barbie, którą jest wspieranie i inspirowanie małych dziewczynek - przyznała Socha. - Wsparcie instytucji działających na rzecz praw kobiet jest dla mnie równie ważne – dodała.
ONZ Kobiety Wielka Brytania to niezależna organizacja charytatywna z Wielkiej Brytanii, która koncentruje się na problemach kobiet przez zbieranie funduszy, zwiększanie świadomości społecznej i inicjatywy rzecznicze, wspierając globalny komitet ONZ Kobiety. Zebrane ze sprzedaży książki środki pomogą poprawić jakość życia kobiet na całym świecie, co podkreśla Tabitha Morton, Executive Director ONZ Kobiety Wielka Brytania, w oficjalnym komunikacie: Dzięki naszym programom ONZ Kobiety realizowanym na całym świecie, chcemy zapewnić każdej kobiecie i dziewczynce dostęp do bezpieczeństwa, wyboru i głosu. Ta książka i jej historie się do tego przyczynią.
Dla każdej z nas Barbie oznacza trochę coś innego. Wspólny mianownik jest jednak jeden: kultowa lalka stanowi ogromną część naszego dzieciństwa, dorastania, a nawet dorosłości. I każda z nas ma z pewnością jakąś „Barbie Story”. A jaka jest twoja?
Materiał promocyjny marki Matell