Najlepsze filmy o kartelach narkotykowych. Ranking Top 7
Wybraliśmy siedem najlepszych filmów podejmujących temat handlu i walki z narkotykami. Poznajcie nasze propozycje...
1. Traffic
Wyreżyserowany przez Stevena Soderbergha Traffic zgłębia temat walki z narkotykami i ich wpływu na społeczeństwo z kilku różnych perspektyw. Sprzyja temu konstrukcja filmu, który podzielony został na trzy segmenty. Ich bohaterowie czasem spotykają się na ekranie, ale nie jest to regułą.
Bohaterami pierwszego segmentu są policjanci Javier Rodriguez (Benicio de Toro) oraz jego partner Manolo Sanchez (Jacob Vargas). Na zlecenie generała Salazara (Tomas Milian) udaje im się pojmać zabójcę kartelu z Tijuany, Francisco Floresa (Clifton Collins Jr.). Docelowo mają doprowadzić do upadku tego kartelu. Wkrótce jednak odkrywają, że Salazar pracuje dla jego przeciwników – kartelu z Juarez.
Konserwatywny sędzia z Ohio, Robert Wakefield (Michael Douglas) staje na czele utworzonej przez prezydenta jednostki mającej na celu skuteczną walkę z narkotykami. Podejmuje się tego zadania, choć wielu ostrzega go, że narkotykowej wojny nie sposób jest wygrać. Wkrótce Wakefield odkrywa skrywaną przed nim prawdę: jego córka Caroline (Erika Christensen) jest uzależniona od narkotyków.
Bohaterami trzeciej historii są agenci DEA Montel Gordon (Don Cheadle) i Ray Castro (Luis Guzmán). Aresztowanie przez nich dilera narkotyków pracującego dla barona narkotykowego Carla Ayali (Steven Bauer) ma doprowadzić do upadku jego kartelu. Sprawy w swoje ręce bierze żona Ayali, Helena (Catherina Zeta-Jones).
Film Soderbergha był nominowany do Oscara w pięciu kategoriach, zwyciężając w czterech: najlepszy aktor drugoplanowy (del Toro), najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz adaptowany (Stephen Gaghan), najlepszy montaż.
2. Sicario
Ambitna i pełna ideałów agentka FBI Kate Macer (Emily Blunt) brutalnie zderza się z bezwzględnym światem narkotykowej wojny. W trakcie prowadzonej przez nią akcji od wybuchu bomby pułapki giną jej koledzy. Zaangażowanie agentki zauważają przełożeni, którzy składają jej propozycję dołączenia do elitarnego oddziału złożonego z przedstawicieli różnych agencji. Na jego czele stoi twardy agent Matt Graver (Josh Brolin), a jednym z członków jest tajemniczy Alejandro Gillick (Benicio del Toro). Oddział Gravera przygotowuje właśnie kolejną akcję przeciwko groźnemu meksykańskiemu kartelowi narkotykowemu. W tym celu ruszają z niebezpieczną misją do przygranicznego Juarez. Wkrótce Kate odkryje, że w walce z bezwzględnymi bandytami, stróże prawa muszą być tak samo bezwzględni. I nie spodoba jej się to, do czego zmusi ją nowa praca.
Wyreżyserowany przez Denisa Villeneuve'a Sicario to jeden z najciekawszych filmów 2015 roku. Świetnie zrealizowany i ponury nie pozostawia wątpliwości, że na granicy meksykańsko-amerykańskiej trwa nieustanna wojna narkotykowa. Każdego dnia przez granicę szmuglowane są kilogramy narkotyków, a pomysłowość bandytów nie zna granic. Pomysłowość i brutalność. Film Villeneuve stawia na autentyzm i to kolejna z jego silnych stron. Reżyser nie odwraca kamery od największych okropności tej nieformalnej wojny przez co Sicario ogląda się niemal jak film dokumentalny. Sicario został nominowany do Oscara w trzech kategoriach, a w 2018 roku do kin trafiła jego kontynuacja: Sicario 2: Soldado.
3. Człowiek z blizną
Kubańczyk Antonio „Tony” Montana (Al Pacino) trafia do obozu dla uchodźców na Florydzie razem z kilkoma swoimi przyjaciółmi. Szybko pojawia się szansa na otrzymanie zielonej karty. Tony przyjmuje zlecenie zamordowania byłego członka kubańskiego rządu i nie waha się, by to zrobić. Marząc o zbudowaniu swojego imperium, Montana zaczyna pracę dla handlarza narkotyków Franka Lopeza (Robert Loggia). Zdradzony przez szefa cudem unika śmierci i niedługo potem się mści. Zabija Lopeza, żeni się z jego kochanką Elvirą (Michelle Pfeiffer) i przejmuje jego interesy. Dzięki współpracy z boliwijskim baronem narkotykowym Alejandro Sosą (Paul Shenar) Montana zostaje milionerem. Wkrótce pojawiają się kłopoty, a Montana popada w coraz większą paranoję.
Człowiek z blizną to jeden z najlepszych dramatów gangsterskich w historii kina. Wyreżyserowany przez Briana De Palmę i napisany przez Olivera Stone'a jest remakiem filmu pod tym samym tytułem z 1932 roku. Nie od razu przypadł do gustu krytyków i widzów. Krytykowany za przesadną brutalność i epatowanie scenami używania narkotyków dopiero po latach zdobył uznanie. Nie bez znaczenia był jego ogromny wpływ na popkulturę. Człowiek z blizną miał duży wpływ w szczególności na muzykę hip-hopową, komiksy oraz gry wideo. To również jeden z ulubionych filmów reżysera znanego ze swoich gangsterskich filmów: Martina Scorsese.
4. Elitarni
Rio de Janeiro, Brazylia. Trwają przygotowania do wizyty papieża Jana Pawła II. BOPE (Batalhao de Operaçoes Policiais Especiais) to elitarna jednostka policji utworzona do walki z gangami narkotykowymi działającymi na terenach miejscowych faweli. Jej kapitan Roberto Nascimento (Wagner Moura) otrzymuje rozkaz całkowitej ich likwidacji jeszcze przed przyjazdem papieża. Zbiega się to w czasie z jego decyzją o odejściu ze służby. Zanim to jednak będzie możliwe, Nascimento będzie musiał mianować swojego następcę. Nie jest to łatwe w zderzeniu z panującą w policji biurokracją i korupcją. Głównymi kandydatami Nascimento są jego przyjaciele: Neto Gouveia (Caio Junqueira) i André Matias (André Ramiro).
Wyreżyserowany przez Joségo Padilhę film Elitarni został zainspirowany książką dwóch oficerów BOPE: Andrégo Batisty i Rodrigo Pimentela, którzy napisali ją we współpracy z socjologiem Luizem Eduardo Soaresem. Opisali w niej swoje doświadczenia z pracy w BOPE. Film Padilhy okazał się w Brazylii ogromnym sukcesem i szybko został jednym z najpopularniejszych brazylijskich filmów. Doceniony został również za granicą. Elitarni zostali nagrodzeni m.in. Złotym Niedźwiedziem na festiwalu filmowym w Berlinie w 2008 roku. W 2010 roku do kin trafiła kontynuacja filmu: Elitarni – Ostatnie starcie. Zarówno reżyser Jose Padilha, jak i gwiazdor obydwu filmów Wagner Moura zrobili karierę poza granicami Brazylii, szybko trafiając do Hollywood.
5. Heli
Heli (Armando Espitia) to młody mężczyzna bez perspektyw życiowych. Pracuje w fabryce samochodów i mieszka razem z ojcem, żoną i dwójką dzieci: Santiagiem i Estelą (Andrea Vergara). Bardzo młoda Estela zachodzi w ciążę ze starszym od siebie 17-letnim kadetem Beto (Juan Eduardo Palacios). Chłopak chce uciec z nią i rozpocząć nowe życie. Aby to było możliwe, kradnie paczkę narkotyków należącą do skorumpowanego wojskowego i ukrywa ją w domu Heliego. Heli znajduje narkotyki i pozbywa się ich. Niedługo potem w domu pojawiają się policjanci, którzy chcą odzyskać swoją własność. Kiedy dowiadują się, że narkotyki zostały zniszczone, zabierają Heliego, Beta i Estellę i odstawiają do handlarzy narkotyków, którzy zaczynają ich torturować.
Meksykański dramat Heli zaszokował publiczność festiwalu w Cannes, gdzie Amat Escalante odebrał nagrodę dla najlepszego reżysera. Niektórzy widzowie wychodzili z kina podczas obrazowo pokazanej sceny okrutnych tortur. Heli podniósł poprzeczkę filmowego realizmu dużo wyżej niż Sicario Villeneuve'a. To brudne i nie pozostawiające złudzeń kino pokazujące świat karteli narkotykowych takim, jaki jest. W tle brutalnej opowieści o świecie rządzonym przez korupcję i przemoc kwitnie miłość nastoletnich bohaterów filmu. Heli był meksykańską propozycją do Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, ale ostatecznie nie został nominowany.
6. Blow
George Jung (Johnny Depp) razem z przyjacielem Tuną (Ethan Suplee) mieszkają w Los Angeles. Poznana przez nich stewardessa przedstawia chłopaków dilerowi marihuany (Paul Reubens). Współpraca z nim okazuje się bardzo dochodowa, a plaże Kalifornii świetnym miejscem do sprzedaży trawki. Wkrótce George i Tuna rozszerzają swoje wpływy na Boston, a marihuanę sprowadzają bezpośrednio od meksykańskiego kartelu narkotykowego. Eldorado kończy się wyrokiem więzienia dla Junga. W trakcie odsiadki poznaje Diego Delgado (Jordi Molla), który pomaga mu nawiązać kontakt z kartelami z Kolumbii. Wkrótce Jung rozpoczyna intensywną współpracę z kartelem z Medellin dowodzonym przez samego Pabla Escobara (Cliff Curtis).
Oparty na prawdziwej historii szmuglera kokainy George'a Junga film Blow został wyreżyserowany przez Teda Demmego. Podstawą do scenariusza była książka Bruce'a Portera „Blow: How a Small Town Boy Made $100 Million with the Medellín Cocaine Cartel and Lost It All” (Jak chłopak z prowincji zarobił 100 milionów dolarów na współpracy z kokainowym kartelem z Medellin i stracił wszystko). Blow (tytuł pochodzi od potocznego określenia kokainy) zwraca uwagę nie tylko interesującą prawdziwą historią, ale i ścieżką dźwiękową pełną hitów z lat 70. I 80. XX wieku kiedy to dzieje się akcja filmu. Blow był ostatnim filmem wyreżyserowanym przez Demmego. Reżyser zmarł rok po jego premierze.
7. Stan zagrożenia
Jednostka Straży Przybrzeżnej zatrzymuje jacht, na pokładzie którego odnajdują ciała zamordowanego biznesmena i jego rodziny. To bliski przyjaciel prezydenta Stanów Zjednoczonych. Został on zabity przez kartel narkotykowy, któremu ukradł ponad pół miliarda dolarów. Tragedia związana z bliską osobą uświadamia prezydentowi o zagrożeniu, jakim dla bezpieczeństwa państwa są narkotykowe kartele. Wydaje jednemu ze swoich najbliższych współpracowników nieoficjalny rozkaz przeprowadzenia akcji odwetowej. Kozłem ofiarnym odpowiadającym przed Kongresem ma być Jack Ryan (Harrison Ford), który tymczasowo zostaje dyrektorem CIA. Wściekły baron narkotykowy Ernesto Escobedo (Miguel Sandoval) postanawia podjąć krwawą walkę z amerykańskim rządem.
Wyreżyserowany przez Phillipa Noyce'a thriller szpiegowski Stan zagrożenia powstał na motywach powieści pod tym samym tytułem autorstwa Toma Clancy'ego. W rolę Jacka Ryana po raz drugi – wcześniej w filmie Czas patriotów – wcielił się Harrison Ford. Emocjonujące kino pełne spektakularnych scen akcji spodobało się widzom, a film okazał się finansowym sukcesem. Był też nominowany do dwóch Oscarów w kategoriach: najlepszy dźwięk i najlepszy montaż dźwięku.