Jak uniknąć jesiennej chandry?
Fot. Adobe Stock
VIVA! Tylko u nas

Zanim złapie cię jesienna chandra...

Jak o siebie zadbać w nowym sezonie?

natalia kedra 12 października 2021 13:50
Jak uniknąć jesiennej chandry?
Fot. Adobe Stock

Weekendy jeszcze spędzamy na świeżym powietrzu i łapiemy ostatnie promienie słońca, ale nadchodzi nieuchronne – ciemne i chłodne dni, które trudno witać z uśmiechem na twarzy. Październik i listopad to często miesiące obniżonego nastroju, gorszej formy fizycznej, poszarzałej cery… Czy da się tego uniknąć i przetrwać jesień w dobrym humorze? Podpowiadamy, jak w kilku krokach ustrzec się przed chandrą i zabrać o swój dobrostan.

Suplementacja

Nie, nie chodzi o modne tabletki reklamowane na Instagramie. Suplementy cieszą się złą sławą, ale w jesiennym czasie naprawdę pomagają utrzymać zdrowie i dobry nastrój. Przykład? Oczywiście witamina D, której poziom jest optymalny w słonecznych miesiącach, a później drastycznie spada. Efektem jest obniżona odporność i zauważalne pogorszenie nastroju. Dieta obfitująca w jajka i tłuste ryby pomaga podtrzymać poziom witaminy D, ale najskuteczniejsza jest suplementacja.

Jakich jeszcze substancji szukać w preparatach witaminowych? Na nasze samopoczucie mają wpływ także witaminy z grupy B. Ważne są również przeciwutleniacze, zwalczające nadmiar wolnych rodników, wytwarzanych przez organizm w okresach natężonego smogu. Takie działanie mają np. witaminy E i A.

Ruch

Jesienią dużo trudniej zmusić się do porannego joggingu, szczególnie, gdy dni stają się coraz krótsze. Wyprawa na siłownię również wymaga mobilizacji, nawet jeśli czeka tam na nas relaksująca sauna. Odpowiedzią może być odnalezienie nowej pasji wśród mniej popularnych dyscyplin sportowych. Pomyśl o zajęciach grupowych - kursie tańca albo rytmicznych zajęciach typu body pump, gdzie ćwiczenia z umiarkowanymi ciężarami odbywają się przy energetyzującej muzyce.

Wolisz ćwiczyć indywidualnie? Sprawdź, czy w twoim mieście odbywają się zajęcia pilates na maszynach, tzw. reformerach. To bardzo modna dyscyplina, której popularność rośnie za sprawą sławnych ambasadorek. Pilates na maszynach poleca Adele, której ćwiczenia pomogły zupełnie odmienić sylwetkę (ponoć udało jej się zgubić aż 40 kg!). Do fanek tej dyscypliny już wcześniej należały Lady Gaga i Meghan Markle.

Jesienny detoks

Dieta i używki mają kluczowy wpływ na nasz nastrój. Obfitujące w cukier przekąski powodują szybką poprawę humoru, a niedługo później równie dynamiczny spadek formy i samopoczucia. Podobnie działa alkohol, również obfitujący w cukry proste. Badania przeprowadzone ostatnio na University of Bath wskazują z kolei na silny związek między rzuceniem palenia a zdrowiem psychicznym. Po upływie 6 tygodni od zerwania z nałogiem badani wykazywali mniejszą skłonność do depresji, stanów lękowych i stresu.

Masz ochotę sprawdzić to na własnej skórze? Wypróbuj 6-tygodniowy detoks bez używek, słodyczy i słonych przekąsek. Po takim czasie zaobserwujesz zarówno poprawę kondycji fizycznej i jakości snu, jak i nastroju. Kto wie, może już na stałe zaczniesz kontrolować swoją dietę i nie wrócisz do palenia?

Jeśli rozstanie z nałogiem nikotynowym by cię przerosło, nie poddawaj się od razu. Możesz poszukać pomocy specjalisty albo wypróbować alternatywy o obniżonej szkodliwości. W Wielkiej Brytanii coraz częściej traktuje się certyfikowane e-papierosy, jak np. Vuse ePen, jako sposób na stopniowe wychodzenie z nałogu. W badaniach na University College London brytyjscy naukowcy doszli do wniosku, że vaping jest trzykrotnie skuteczniejszy w docelowym rzucaniu palenia niż gumy i plastry.

Skóra jak marzenie

Jesień to także idealny czas na zabiegi gabinetowe. Brak mocnego słońca pozwala na bardziej agresywne terapie jak laser, dermapen czy peelingi chemiczne. Poszukaj dobrego kosmetologa (pomogą koleżanki, a nawet… Instagram) i zaplanuj serię zabiegów regenerujących skórę. Takie sesje są relaksujące same w sobie, a efekty mogą przerosnąć twoje oczekiwania. Widok wypoczętej skóry ze zwężonymi porami, spłyconymi zmarszczkami i wygojonymi niedoskonałościami, zapewni ci doskonały nastrój porównywalny do metamorfozy u fryzjera. Na znacznie dłużej, bo zadbana cera będzie promienna jeszcze przez wiele tygodni.

Przytulne wnętrze

Czy przestrzeń ma wpływ na nasz nastrój? Oczywiście! Modna swojego czasu duńska idea hygge mocno podkreślała związek przytulnej przestrzeni z samopoczuciem. Nie każdy ma oczywiście możliwość codziennego relaksu przy kominku, ale dbałość o odpowiednią paletę barw i nastrojowe oświetlenie może wywołać podobne wrażenie poczucia bezpieczeństwa i domowego ciepła. Inwestycja w nowe dekoracyjne lampy pomoże odmienić twój dom w oazę spokoju, przydadzą się także świece do aromaterapii.

Otaczaj się miękkimi tkaninami, spraw sobie welurowe poduszki i ciepły koc z prawdziwej wełny, które umilą wieczorne seanse filmowe. Eksperymentuj z zapachami i przygotowuj aromatyczne napary rozgrzewające. Codziennie szukaj chwili dla siebie i zrób coś, co cię relaksuje – nieważne, czy będzie to słuchanie muzyki na kanapie czy krótka drzemka z maseczką na twarzy. Takie codzienne rytuały pomogą ci przetrwać najgorsze miesiące roku i nabrać siły na nowe wyzwania!

Wideo

Piękni, szczęśliwi, zakochani. Tak Karol i Małgorzata Strasburgerowie pozowali w sesji dla VIVY!  

Akcje

Polecamy

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

NATALIA KUKULSKA Z CÓRKĄ ANNĄ: Wzruszająca rozmowa o tym, jak być matką, kiedy samej się jej nie miało. JUSTYNA I JAKUB PRZYGOŃSCY: Motocyklista i kierowca rajdowy i współwłaścicielka modowej marki – jak łączą życie rodzinne z pasją i pracą? DEKADA GIERKA: Dlaczego lata 70. wciąż fascynują i inspirują? LILIANA GŁĄBCZYŃSKA-KOMOROWSKA: Aktorka i reżyserka, kobieta po przejściach, celebruje dojrzałą miłość. Matka ANNY LEWANDOWSKIEJ – MARIA STACHURSKA snuje historię cioci Stanisławy, położnej w hitlerowskim obozie koncentracyjnym.