Mindfulness - jak wypracować pełnię obecności?
styl życia

Mindfulness - jak wypracować pełnię obecności?

Poznaj sztukę uważności

Redakcja VIVA! 8 listopada 2018 09:10
Mindfulness - jak wypracować pełnię obecności?

Jesteś zabiegana i zapracowana, w głowie wciąż piętrzą się nowe plany i pomysły, żyjesz przeszłością albo przyszłością, nieustannie tworząc listy zadań do zrobienia. Znasz to? Nic dziwnego – dziś większość z nas tak żyje. Na krótką metę może i jest to do przyjęcia, ale w dłuższej perspektywie wykańcza i odsuwa od rodziny.

Jak znaleźć równowagę między pracą, obowiązkami, a czasem dla bliskich? Rozwiązaniem może być wyjątkowy trening mindfulness. Czym jest, skąd się wziął i jak go praktykować? Na te pytania znajdziesz odpowiedź w poniższym artykule.

Czym jest mindfulness?

Mindfulness – czyli sztuka uważności. Bycie tu i teraz, skupienie uwagi na otaczającym świecie, umiejętność dostrzegania i zachwycania się drobnostkami. Niby proste, ale nie do końca.

Pomyśl – ile razy zdarzyło się, że dzieci domagały się uwagi, gdy Ty tkwiłaś pogrążona w myśleniu o pracy. Ile razy planowałaś w głowie kolejne zadania, którymi zajmiesz się po powrocie do domu? Spacer po parku, jazda samochodem, zakupy w supermarkecie – Twoje ciało niby tam jest, ale głowa znajduje się zupełnie gdzieś indziej. Ciągle biegniesz, myślisz, planujesz, analizujesz, roztrząsasz – czy mogłaś postąpić inaczej, czy w tamtej chwili coś dało zrobić się lepiej?

Mindfulness to sztuka odpuszczania – pozwala złapać oddech i zamknąć sprawy dokładnie tam, gdzie powinny być zamknięte. Uczy stawiania granic, dbania o siebie, przywraca równowagę i harmonię. Pozwala się wyciszyć i zrelaksować, ale też na nowo uczy dostrzegać piękno otaczającego Cię świata.

Mindfulness - na co pomaga, co leczy?

Trening uważności to coś więcej niż medytacja, czy sztuka relaksacyjna. Może być stosowany jako terapia wspomagająca leczenie wielu schorzeń – w tym chronicznego bólu, nadciśnienia, chorób serca, chorób układu pokarmowego, niektórych chorób skóry. Z treningu uważności mogą korzystać osoby przewlekle chore – w tym dotknięte chorobą nowotworową.

Mindfulness to sprawdzony sposób radzenia sobie z nawracającą depresją, z lękami, złością, niepokojem, bezsennością, wypaleniem zawodowym. Doskonale sprawdzi się we wszelkich stanach obniżonego nastroju – np. podczas jesiennej chandry. Ćwiczenia warto wykonywać także w obliczu spotkania z trudnymi sytuacjami życiowymi – stratą bliskiej osoby, utratą pracy, rozstaniem z partnerem.

Trening uważności możesz z powodzeniem wykonywać w domowym zaciszu, ale jeśli czujesz, że potrzebujesz więcej, albo nie jesteś pewna, czy robisz to dobrze – możesz skorzystać z pomocy profesjonalnego trenera lub wybrać się na grupowe warsztaty wyjazdowe. Pod okiem praktyków nauczysz się wielu wyjątkowych ćwiczeń, po które będziesz mogła sięgać za każdym razem, gdy napotkasz życiowe trudności.

Mindfulness - jak wypracować pełnię obecności?

Dla kogo jest mindfulness?

W treningu mindfulness wspaniałe jest to, że po pierwsze jest tani, po drugie dostępny, po trzecie – może z niego skorzystać w zasadzie każdy. Nie potrzebujesz specjalnych przyrządów, książek, kursów, by rozpocząć swój trening.

Oczywiście, zanim zaczniesz ćwiczenia, możesz przeczytać kilka pomocnych artykułów, które naprowadzą Cię na właściwą ścieżkę, ale sam trening jest zupełnie za darmo. Możesz wykonać go sama w dowolnym miejscu – w domu, w pracy, podczas podróży. Gdziekolwiek poczujesz się źle, gdziekolwiek dopadnie Cię przygnębienie lub stres – sięgnij po trening uważności – wycisz się i odbuduj swoją pewność siebie.

Czy każdy może skorzystać z treningu? Oczywiście, że tak! Nie ma tu limitu wieku, podziału na płeć. Nieważne, czy jesteś trenerką fitness, nauczycielką, sportowcem, żołnierzem, studentką, młodą mamą – trening mindfulness w każdej sytuacji okaże się skuteczny – pod warunkiem, że wykonasz go z należytą starannością.

Mindfulness - jak to się robi?

Piękno treningu mindfulness polega na tym, że możesz wykonywać go niemal w każdym miejscu i o każdej porze. Nie potrzebujesz do tego, żadnych narzędzi, żadnych wyuczonych formułek, ani specjalnych ćwiczeń. By trening był skuteczny, zadbaj jednak o kilka rzeczy:

  • Przestrzeń – upewnij się, że nikt nie będzie Ci przeszkadzał podczas ćwiczeń, że możesz być w pełni tu i teraz.
  • Czas – trening nie powinien być zbyt krótki, ani też za długi. Wystarczy kwadrans, by poczuć pozytywne skutki ćwiczenia.
  • Wygoda – zadbaj o swój komfort – powinno być Ci wygodnie i dobrze, odłóż na bok rozpraszacze – wycisz telefon, przyciemnij światło, wyłącz telewizor.

Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z treningiem uważności, możesz sięgnąć po sprawdzone ćwiczenia, dzięki którym jeszcze lepiej zrozumiesz ideę mindfulness. Oto one:

Zjedz rodzynkę – mindful eating to jedno z najpopularniejszych ćwiczeń, które pozwala się skupić na tym, co tu i teraz. Angażuje wszystkie zmysły, uaktywnia obszary, które pozostawały do tej pory w uśpieniu. Do ćwiczenia możesz użyć tak naprawdę jakiegokolwiek smakołyka – może to być kostka ulubionej czekolady, winogrono albo aromatyczny ser. Jak je wykonać? Weź przekąskę w dłoń, powąchaj, obejrzyj dokładnie z każdej strony, delikatnie połóż na języku i rozgryź. Poczuj smak powoli wypełniający usta, zastanów się, co czujesz. Jedz bardzo powoli, angażując wszystkie zmysły – słyszysz jak skórka pęka w zębach, czujesz delikatny miąższ i sok? To zaskakujące, że nigdy wcześniej się na tym nie skupiałaś, prawda?

Oddychaj świadomie – ćwiczenia oddechowe to również znakomity sposób na trening mindfulness. Są pomocne szczególnie w sytuacjach stresowych – pozwalają nabrać dystansu, zrelaksować się i odsunąć od siebie negatywne myśli. Usiądź w wygodnej pozycji, rozluźnij ciało i oddychaj – powoli, głęboko, dokładnie. Wdychaj powietrze nosem, pozwól, by wypełniło płuca, wstrzymaj na moment oddech, a następnie wypuszczaj powietrze ustami. Staraj się w tym czasie nie myśleć o niczym innym, zatrzymaj na moment szaleńczą gonitwę myśli, złap dystans i pozwól sobie na chwilę odprężenia.

Wyjdź na spacer – niby takie proste, prawda? A kiedy ostatnio tak po prostu przechadzałaś się powoli, wlekąc nogę za nogą, nie myśląc o tym, że trzeba wstawić pranie i zrobić zakupy na weekend? No właśnie. Zatem wyjdź na spacer. Wystarczy 15-20 minut. Nie planuj trasy. Po prostu idź. Powoli, noga za nogą. Poczuj ziemię pod stopami, usłysz szelest żwiru i stukot obcasów na chodniku. Przykucnij, połóż dłoń na ziemi, poczuj ciepło i zapach kurzu. Przyjemne, prawda? Obserwuj, co dzieje się z Twoim ciałem, jakie uczucia Ci towarzyszą. Z takiego spaceru z pewnością wrócisz zrelaksowana.

Mindfulness - jak wypracować pełnię obecności?

Rodzaje treningów uważności

Mindfulness możesz praktykować samodzielnie i traktować ćwiczenia jako doskonały sposób na lepsze poznanie siebie samej, na wyciszenie się i odnalezienie równowagi w zabieganej codzienności. Mindfulness może być jednak wykorzystywane także w profesjonalnej terapii – w takim ujęciu dzieli się trening na dwa nurty:

MBSR (Redukcja Stresu Oparta na Uważności) – od lat 70 XX wieku powszechnie wykorzystywana w wielu szpitalach, placówkach medycznych i na uniwersytetach jako sposób radzenia sobie z nadmiernym stresem i napięciami. Po ten trening chętnie sięgają menadżerowie, kadry zarządzające, czy pracownicy sektora medycznego.

MBCT (Terapia Poznawcza Oparta na Uważności) – stanowi rozszerzenie podstawowego treningu mindfulness i dedykowana jest szczególnie osobom z nawracającymi epizodami depresji. Polecana jest także osobom cierpiącym na bezsenność, walczącym z uzależnieniami, pomaga leczyć zaburzenia nastroju i zaburzenia lękowe.

Mindfulness zyskuje coraz większą popularność na całym świecie. Ten prosty trening pozwala osiągnąć pełnię skupienia, przywraca zdolność do obserwowania i przeżywania piękna otaczającego świata. Pozwala skupić się na ciele, przeżywanych aktualnie emocjach, pozwala dostrzec i zauważyć to, co do tej pory było ukryte. Ćwiczenia mindfulness wykonuj zawsze wtedy, kiedy w Twoim życiu pojawia się duża dawka stresu, gdy tempo codzienności niebezpiecznie przyspiesza, gdy czujesz się rozdrażniona i zagubiona. Dzięki nim odzyskasz spokój, nabierzesz dystansu, łatwiej będzie Ci zaobserwować co tak naprawdę dzieje się w Twoim ciele i jak reagujesz na dotykające Cię problemy. Dzięki treningowi mindfulness odzyskasz łączność ze swoim ciałem, osiągniesz upragnioną harmonię, wyciszysz się i nauczysz się cieszyć drobnostkami.

Mindfulness - jak wypracować pełnię obecności?

Wideo

Byli małżeństwem przez 3 lata. Oto historia miłości Agnieszki i Piotra Woźniak-Staraków

Polecamy

Top

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

Tylko w VIVIE! inspirująca rozmowa z KATARZYNĄ SKRZYNECKĄ o tym, dlaczego postanowiła wrócić do figury 30-latki. „Prezes” ROBERT GÓRSKI i MONIKA SOBIEŃ-GÓRSKA o tym, czy ich życie przypomina… kabaret. ZBIGNIEW ZAMACHOWSKI o tym, co robi, kiedy cały dom zaśnie.