Sukces Alexandra McQueena zza grobu. Pobił rekord wszech czasów
To było do przewidzenia. Spektakularna retrospektywa “Alexander McQueen: Savage Beauty“, która debiutując 4 lata temu w Nowym Jorku stała się najchętniej oglądaną wystawą mody wszech czasów, znowu okazała się najlepsza. Tym razem pobiła rekord w Londynie.
Ekspozycja, która zakończyła się wczoraj w Victoria & Albert Museum, okazała się najpopularniejszą w historii kraju. Od otwarcia w marcu, widziało ją prawie pół miliona osób, a to oznacza, że w Wielkiej Brytanii nie było wcześniej bardziej popularnej i dochodowej wystawy. Mimo iż była też najdroższa w zorganizowaniu.
- Moja pierwsza reakcja była: “O mój Boże!, wydaliśmy na tę wystawę aż 3 miliony funtów i mamy tylko 21 tygodni, żeby na niej zarobić. Co będzie, jeśli nikt nie przyjdzie?”. Ale zobaczyłem wszystkie te reakcje w mediach społecznościowych i szybko okazało się, że świat na nią czeka - wspomina zastępca dyrektora V & A, Tim Reeve. - Ok. czterech, pięciu tygodni później wiedzieliśmy, że to będzie sukces i staraliśmy się już tylko ten wynik poprawić - dodał.
Stąd m.in. pomysł zatrudnienia specjalistycznej firmy zarządzania czasem, by kolejki do muzeum nie trwały dłużej niż 15 minut, a także wprowadzenie pierwszy raz zasady o wydłużeniu godzin otwarcia dla zwiedzających - w ciągu ostatnich dwóch weekendów przesunięto czas zamknięcia “Savage Beauty“ z godziny 22 do 5.30, dodając jednocześnie 1,5 tys. biletów do sprzedaży.
- Mamy duże doświadczenie z organizowaniem wielkich wystaw, ale nie przewidzieliśmy, że ta będzie aż tak duża - zapewnia Reeve i tłumaczy, że takie tłumy (sprzedano ponad 480 tysięcy biletów) ciągnęły na wieść, że retrospektywa ekscentrycznego kreatora, który w 2010 roku popełnił samobójstwo, nie będzie ponownie wystawiania. Stąd wielu gości z zagranicy, zwłaszcza bliskich krajów, jak Niemcy, Francja, Holandia, Belgia, Włochy i Hiszpania, wybierali się na wycieczkę do Wielkiej Brytanii tylko po to, by zobaczyć “Savage Beauty“.
W efekcie McQueen, który za życia była częstym gościem tego muzeum, pokonał dotychczasowego rekordzistę V & A - wystawę o art déco z 2003 roku, na którą sprzedano 359.499 biletów. Lepszy był też od zeszłorocznej ekspozycji sukien ślubnych (316.090 zwiedzających) oraz wystawy poświęconej Davidowi Bowie, na którą w 2013 roku sprzedało się 311.956 biletów.