Kim była jego założycielka?

Marcin Brzeziński 3 grudnia 2018 15:30

Pokaz Schiaparelli był hołdem złożonym założycielce marki. Różowy płaszcz w szokującym odcieniu skomponowanym przez Elsę Schiaparelli 81 lat temu wywołał aplauz. Na naszych oczach odradza się dom mody, który triumfy święcił w latach 30. ubiegłego wieku - pisze w najnowszej VIVIE! MODZIE Agnieszka Ścibior. Zanim zajęłam się modą, studiowałam malarstwo - kontynuuje dyrektor kreatywna VIVY! MODY – więc fascynacja spuścizną Elsy Schiaparelli była dla mnie naturalna. Zawsze pociągały mnie jej ekscentryczne pomysły – suknia homar, kapelusz but – współpraca z surrealistami, ekscentryczny i poetycki świat, jaki otaczał projektantkę w latach 30. Nieskończona kreatywność i szalone życie, które spędziła w otoczeniu największych artystów swojej epoki.

Portret Elsy Schiaparelli

Pokazy Schiaparelli zwykle odbywały się w siedzibie marki na placu Vendôme, intymnej przestrzeni tworzącej atmosferę luksusowego apartamentu. W tym roku na pokaz couture zostaliśmy zaproszeni do gmachu Opéra Garnier, jednego z najwspanialszych miejsc w Paryżu. To bogate wnętrze idealnie pasowało do odważnej i malowniczej kolekcji Bertranda Guyona, który przejął projektowanie dla Schiaparelli trzy lata temu po tym, jak poprzedni dyrektor kreatywny Marco Zanini nagle opuścił markę. Guyon, choć mało znany poza pracowniami couture w Paryżu, ma wieloletnie doświadczenie. Pracował dla marki Givenchy z założycielem tego domu Hubertem, a potem z Johnem Galliano i Alexandrem McQueenem, ostatnio projektował dla Valentino pod kierunkiem Marii Grazii Chiuri i Pierpaolo Piccioli. Piccioli zasiadł na pokazie Schiaparelli w pierwszym rzędzie.
Po pokazie Guyon wyjaśnił, że inspirację czerpał bezpośrednio od założycielki domu – z jej osobowości i życia. Zauważył, że Schiaparelli przyjmowała zupełnie różne podejścia do ubierania się na dzień i na wieczór; w pracy nosiła dość surowy i prosty uniform, zaś na wieczór jej jedyną zasadą była ekstrawagancja. W atelier projektantka często pojawiała się w czerni. Na wyjście nosiła pióra, bogate hafty i mocny róż. Nigdy też nie powiedziała „nie” szalonemu kapeluszowi. Znalazło to odbicie w kolekcji Guyona. W pamięci zostały mi zestawy najbardziej szalone: płaszcz z jedwabnej tafty w kolorze „shocking pink” zestawiony z maską motyla w tym samym odcieniu, drapowana biała sukienka z asymetrycznym dekoltem obszytym piórami, pokazana z maską pupila projektantki – foksteriera o imieniu Popcorn, tiulowa kolumna wyhaftowana jedwabnymi kwiatami, uzupełniona „kaskiem” z kwiatów. Te fantastyczne nakrycia głowy specjalnie do pokazu zaprojektował kapelusznik Stephen Jones.
W pokazie było też kilka minimalistycznych looków: biały kaftan z nadrukowanym czarnym portretem Elsy, kilka czarnych sukienek imponująco udrapowanych i precyzyjnie skonstruowanych. Rzadkością są kolekcje couture adresowane do tak szerokiego grona klientów. Guyon kusi maksymalistów i purystów jednocześnie.

Jak Feniks z popiołów

Diego Della Valle kupił dom mody Schiaparelli w 2006 roku, ale pierwszy pokaz couture odbył się dopiero w 2015. Przed nowym właścicielem trudne zadanie, bo postać Elsy Schiaparelli trzeba przywrócić pamięci szerszej publiczności. Firma została zamknięta w 1954 roku ubiegłego wieku i trudno oczekiwać, by po 60 latach ktoś poza wąskim gronem znawców mody kojarzył jej nazwisko, mimo że Elsa Schiaparelli była bez wątpienia najbardziej wpływową projektantką mody w historii. To ona wymyśliła kapelusz w kształcie buta, to jej pomysłem były spódnicospodnie, które po raz pierwszy założyła tenisistka Lili Álvarez podczas Wimbledonu w 1931 roku, wywołując tym zresztą skandal obyczajowy. W 1934 roku Elsa pojawiła się na okładce amerykańskiego magazynu Time jako pierwsza projektantka mody. Twórczyni własnego koloru „shocking pink” w latach 30. triumfowała, by dwie dekady później zamknąć firmę, która nie odnalazła się na odmienionej przez wojnę scenie mody. Jednak jej spuścizna wciąż inspiruje największych współczesnych kreatorów. Nie tylko u Johna Galliano znajdziemy tkaniny z motywem nadrukowanych gazet, które w latach 30. wprowadziła właśnie Schiaparelli. Na prototypowej tkaninie nadrukowane były kopie artykułów z paryskich i włoskich gazet piszących o Elsie. Słynne flakony perfum Jean Paul Gaultier w kształcie gorsetów swoją formą nawiązują do pierwszych perfum Schiaparelli, Shocking!, które były odlewem w kształcie popiersia aktorki Mae West. Podobieństwom między projektami Schiaparelli i Miucci Prady poświęcona była wystawa Rozmowy niemożliwe, która odbyła się w Metropolitan Museum w 2012 roku. Ekscentryczne okulary Prady z doczepionymi plastikowymi brwiami to oczywiste nawiązanie do stworzonego przez Elsę wieczorowego nakrycia głowy z 1949 roku, ozdobionego diamentowym haftem imitującym brwi.

Cały tekst Agnieszki Ścibior o Elsi Schiaparelli tylko w najnowszej VIVIE! MODZIE. Już w sprzedaży! 

1/4
Raport Agnieszki Ścibior o pokazach w Paryżu w VIVA! MODA zima 2018
Copyright @Getty Images
1/4

Pokaz Schiaparelli był hołdem złożonym założycielce marki. Różowy płaszcz w szokującym odcieniu skomponowanym przez Elsę Schiaparelli 81 lat temu wywołał aplauz.

2/4
Raport Agnieszki Ścibior o pokazach w Paryżu w VIVA! MODA zima 2018
Copyright @Getty Images
2/4

Elsa Schiaparelli w pracowni.

3/4
Raport Agnieszki Ścibior o pokazach w Paryżu w VIVA! MODA zima 2018
Copyright @Materiały prasowe
3/4

Projektant Bertrand Guyon z modelkami po pokazie Schiaparelli w Opéra Garnier w Paryżu.

4/4
Raport Agnieszki Ścibior o pokazach w Paryżu w VIVA! MODA zima 2018
Copyright @Monika Motor
4/4

Dyrektor kreatywna VIVY! MODY Agnieszka Ścibior podczas pokazów haute couture w Paryżu.

18-24 KWIETNIA
szaleństwo zakupów
-50% na drugi tańszy produkt
-50% na drugi tańszy produkt
Rabat 50% na drugi produkt w n... więcej»
Kod rabatowy:Triumph24
Zobacz
+
-50% na drugi tańszy produkt
Online
Stacjonarnie

Rabat 50% na drugi produkt w niższej cenie. Obejmuje wybrany asortyment dostępny w sklepach stacjonarnych, outletach, wybranych sklepach partnerskich i na pl.triumph.com. Oferta nie łączy się z innymi promocjami. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:Triumph24
Zobacz
-25% na wybrany asortyment MAC
-25% na wybrany asortyment MAC
Rabat na produkty marki MAC -2... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO
Zobacz
+
-25% na wybrany asortyment MAC
Online
Stacjonarnie

Rabat na produkty marki MAC -25% przy zakupach za min. 249 zł. W promocji nie biorą udziału produkty już przecenione, Connect In Colour Eye Shadow Palette, Glitter, Blot Powder/Pressed, Mineralize Skinfinish Natural, Brushes, Accessories, Pro Products, nowości, kolekcje limitowane, MINI MAC oraz produkty z linii MAC VIVA GLAM. Oferty nie łączą się. Oferta dostępna w sklepach stacjonarnych i na maccosmetics.pl. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO
Zobacz
-40% na co 2 sztukę
-40% na co 2 sztukę
Rabat nalicza się automatyczni... więcej»
Zobacz
+
-40% na co 2 sztukę
Online

Rabat nalicza się automatycznie w koszyku. Oferta dostępna na aniakruk.pl. Promocja obowiązuje na prawie całą ofertę, z wyjątkiem produktów przecenionych, kart podarunkowych i zestawów. Szczegóły na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Zobacz
Dodatkowe -20% na cały asortyment
Dodatkowe -20% na cały asortyment
Moda ORSAY oferuje każdej kobi... więcej»
Kod rabatowy:WIOSNA
Zobacz
+
Dodatkowe -20% na cały asortyment
Online
Stacjonarnie

Moda ORSAY oferuje każdej kobiecie możliwość poczucia się sobą niezależnie od sytuacji, nastroju czy rozmiaru ubrania. Skorzystaj z dodatkowej 20% zniżki na wszystko w sklepach stacjonarnych i na orsay.pl. Zniżka nie dotyczy bonów podarunkowych. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:WIOSNA
Zobacz
Rabat do -25% na produkty Clarins!
Rabat do -25% na produkty Clarins!
Rabat -20% przy zakupach produ... więcej»
Kod rabatowy:CLARINS2024
Zobacz
+
Rabat do -25% na produkty Clarins!
Online

Rabat -20% przy zakupach produktów za min. 99 zł. Rabat -25% przy zakupach za min. 299 zł. Rabat nalicza się po wpisaniu kodu promocyjnego: CLARINS2024. Rabat nie dotyczy produktów z linii Precious. Kod promocyjny działa do 25.04.2024 do godz. 7:00. Szczegóły na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:CLARINS2024
Zobacz
20% rabatu na kosmetyki Clarena
20% rabatu na kosmetyki Clarena
Rabat na cały asortyment dostę... więcej»
Kod rabatowy:SZALONE20
Zobacz
+
20% rabatu na kosmetyki Clarena
Online
Stacjonarnie

Rabat na cały asortyment dostępny w sklepach stacjonarnych i na e-clarena.eu. Promocja obowiązuje dla zamówień powyżej 100zł oraz obejmuje produkty nieprzecenione. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALONE20
Zobacz
REKLAMA

Wideo

Oscary 2022: oto 5 filmów nominowanych za kostiumy!

Akcje

Polecamy

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

Odkrywamy zaskakującą szafę Małgosi Kożuchowskiej
Supermodelka Anna Jagodzińska i jej szaleństwa