ZE ŚWIATA MODY

Oto pierwsze ekologiczne centrum handlowe na świecie!

Gdzie powstała galeria handlowa z... używanymi rzeczami?

Paulina Filipowicz 9 lutego 2019 17:30
Fot. Materiały prasowe ReTuna

Na pierwszy rzut oka ReTuna to typowe centrum handlowe – estetyczne wnętrze, muzyka z głośników, ładny zapach rozpylony w powietrzu, urokliwa kawiarnia i dobra restauracja. Wbrew pozorom, galeria znajdująca się szwedzkim miasteczku Eskilstuna, to nietypowa przestrzeń, która zamiast znanych sieciówek, posiada butiki z używanymi rzeczami. ReTuna nie przypomina jednak typowego second handu. To oryginalne miejsce sprawia, że ekologiczne zakupy stają się stylowe, a coraz więcej osób pragnie porzucić konsumpcjonizm na rzecz rozwiązań przyjaznych dla planety.

Czym zaskoczy nas ReTuna?

W centrum ReTuna znajdziemy ubrania, meble, akcesoria i dodatki, wyłącznie z drugiej ręki. W ofercie są też produkty zoologiczne, rośliny, zabawki, książki, sklep z rowerami oraz elementy wyposażenia wnętrz. Produkty te są nie tylko oryginalne i jedyne w swoim rodzaju, ale także zachowane w idealnym stanie. Zanim trafią na sklepowy wieszak, są odświeżane i poddawane renowacji. Oryginalna galeria handlowa powstała w porozumieniu z władzami miasteczka Eskilstuna. To jednostka zasobów gminy ds. Aktywności, Motywacji i Pracy odbiera używane produkty od mieszkańców i dokonuje ich pierwszej segregacji. Wybierane są przedmioty, które nadają się do upcyklingu, a następnie trafiają do pracowników galerii, którzy robią kolejną selekcje.

Pomysłodawczyni centrum handlowego, Anna Bergstrom przyznaje, że chciała stworzyć miejsce, które pozwoli klientom na konsumpcjonizm, który nie zaszkodzi naszej planecie. Bergstrom długo przyglądała się branży mody i raportom, ukazującym katastrofalny wpływ produkcji ubrań na środowisko. Postanowiła zaryzykować i w przestrzeni, gdzie kiedyś mieścił się magazyn samochodów ciężarowych, stworzyła luksusowy lumpeks. ReTuna spotkała się z niezwykle pozytywnym odbiorem, nie tylko wśród lokalnych konsumentów, ale także wśród turystów z całego świata oraz fanów mody i ekologii.

Czy ReTuna to centrum handlowe przyszłości? Obecnie millenialsi stanowią 1/3 konsumentów na świecie. Jest to grupa, która przykłada szczególną wagę do ekologii i zdrowego stylu życia. Ponadto, millenialsi nie chcą jedynie zakupić produktu. Pragną wrażeń i nowych doświadczeń, a ReTuna oprócz zrobienia zakupów, oferuje tematyczne warsztaty, wykłady i specjalne dni tematyczne. Dodatkowo, jest nowatorskim rozwiązaniem z ekologiczną kuchnią i stylowymi wnętrzami. Wszystko wskazuje na to, że pomysł na luksusowy lumpeks to strzał w dziesiątkę. Według statystyk w zeszłym roku centrum odwiedziło każdego dnia około 700 klientów, a od chwili powstania sprzedano tam produkty o wartości 13,8 milionów złotych. Czekamy na kolejne sukcesy ReTuna i kibicujemy takim ekologicznym inicjatywom!  

Fot. Adobe Stock

Wideo

Wiemy, jak dbać o skórę dojrzałą! 

Polecamy

Top

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

W wielkanocnym numerze Barbara Kurdej-Szatan z mamą i córką opowiadają o rodzinnych tajemnicach, a Joanna Mazur o tym, jak naprawdę wygląda życie niewidomej sportsmenki!