ekologiczne marki, kampania Stelli McCartney na zimę 2019
Fot. Materiały prasowe
ZE ŚWIATA MODY

Na szczycie G7 podpisano pierwszy w historii Fashion Pact

Co zmieni w przemyśle modowym?

Sabina Zięba 27 sierpnia 2019 18:30
ekologiczne marki, kampania Stelli McCartney na zimę 2019
Fot. Materiały prasowe

Zakończony w poniedziałek 26 sierpnia szczyt G7 we francuskim Biarritz, przyniósł kilka zmian. Przedstawiciele najbardziej uprzemysłowionych państw świata rozmawiali o wyzwaniach w dziedzinie gospodarki, polityki zagranicznej oraz ochrony środowiska, co dało efekty w postaci podpisanego Paktu Mody, inicjatywy gospodarza tegorocznego szczytu, Emmanuela Macrona. Co z niego wynika?

#FashionPact, czyli zmiany w przemyśle modowym

Prezydent Francji słusznie zauważył, że sektor modowy odpowiada za około 8% światowej emisji dwutlenku węgla, zanieczyszczenie wody barwnikami tkanin, a także chromem używanym do garbowania skóry oraz pestycydami z uprawy bawełny. Z tego powodu postanowił podjąć zdecydowane działania na korzyść naszej planety. 

Zaproponowany przez Emmanuela Macrona Pakt Mody to zestawienie wspólnych celów, do których przemysł fashion powinien dążyć, aby zmniejszyć swój wpływ na środowisko. Trzy miesiące temu powołał on Françoisa-Henri Pinaulta, prezesa i dyrektora generalnego Kering oraz męża Salmy Hayek, na osobę odpowiedzialną za ustalenie tych intencji, a także utworzenie koalicji marek, które się im podporządkują. Właściciel Gucci ma współdziałać z francuskim ministerstwem środowiska.

Podczas szczytu G7 ogłoszono, że dotychczas do Fashion Pact dołączyły 32 firmy, czyli koło 150 marek. Wśród nich znaleźli się m. in. Adidas, Gucci, Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Burberry, Chanel, Hermes, Stella McCartney, GAP, Nike, Prada, Puma czy Ralph Lauren. Zabrakło w tej grupie domów mody Louis Vuitton i Christian Dior, jednak podpisali oni umowę, która ma na celu ograniczenie wpływu branży odzieżowej na środowisko.

Co ma na celu Pakt Mody?

Jest to pierwsza inicjatywa w historii mody, która zrzesza największe marki i to... wielu wzajemnych konkurentów! François-Henri Pinault wyjaśnił: „Musimy wspólnie zdefiniować cele, które są najwyższym priorytetem dla branży i zobowiązać się do wspólnej pracy w celu znalezienia rozwiązań. Jestem pewien, że osiągniemy poziom, którego nikt z nas indywidualnie by nie osiągnął”.

Zdradził również, że Pakt obraca się głównie wokół trzech obszarów - globalnego ocieplenia (uzyskania zerowej emisji gazów cieplarnianych do 2050 roku, w celu utrzymania globalnego ocieplenia poniżej 1,5 stopnia Celsjusza do 2100 roku), ochrony oceanów (w tym wyeliminowania opakowań plastikowych jednorazowego użytku do końca 2030 roku) oraz różnorodności biologicznej (przywracanie naturalnych ekosystemów i ochrony gatunków). Do 2030 roku ma nastąpić także przejście do energetyki odnawialnej w 100% oraz zachęcanie dostawców do podejmowania podobnych działań. Z kolei do zadań PR-owych będzie należało przekonanie, że moda nie wpływa już na zanikanie lasów.

Myślicie, że ten zabieg przyniesie oczekiwane rezultaty?  

Fot. Getty Images

Wideo

Dziś wypada 3. rocznica ich ślubu. Oto historia miłości Agnieszki i Piotra Woźniak-Staraków

Polecamy

Top

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

Wydanie de Luxe VIVA!, a w nim: ANJA RUBIK o tym, jak się czuje w roli singielki i o planach na przyszłość. Intymna sesja KINGI KORTY z synkiem GREYSONEM i inspirująca rozmowa na temat późnego macierzyństwa. Skandalista i geniusz – ELTON JOHN. RODZINA KOKCZYŃSKICH, właścicieli Park Cafe w Konstancinie, o tym, jak stworzyć „fajne miejsce”.