O TYM SIĘ MÓWI

Zalando, MISBHV i KPH we wspólnej kampanii „Historie ukryte w ubraniach”

Projekt zwraca uwagę na sytuację osób LGBTQIA+ w Polsce

Ksenia Krasko 7 sierpnia 2020 17:15

Kampania „Historie ukryte w ubraniach” koncentruje się na problemach społeczności LGBTQIA+ w Polsce. Celem projektu jest przybliżenie prawdziwych historii osób, które doświadczyły przemocy z powodu swojej orientacji seksualnej. Platforma Zalando, pozarządowa organizacja Kampania Przeciw Homofobii (KPH) i marka MISBHV, tworzona przez Natalię Maczek i Tomasza Wirskiego, ma zwrócić uwagę na problemy, z jakimi muszą zmierzyć się osoby, publicznie deklarujące swoją przynależność do społeczności LGBTQIA+.

Zalando x MISBHV x KPH „Historie ukryte w ubraniach”

Jak wskazuje ostatni raport KPH („Sytuacja społeczna osób LGBTA w Polsce”), nawet 70% osób LGBTA doświadczyło w Polsce homo-, bi- lub transfobicznej przemocy, z czego tylko 4% pokrzywdzonych zgłosiło napaści organom ścigania. To dowód, że w ostatnich latach sytuacja społeczności LGBT+ ulega systematycznemu pogorszeniu, a liczba przypadków agresji rośnie. Przyzwolenie na mowę nienawiści w debacie publicznej tylko pogłębia problem.

W ramach nowej kampanii, Zalando wraz z marką MISBHV stworzyło pięć projektów powstałych z ubrań, uszkodzonych wskutek aktów przemocy dokonanych na osobach LGBT+. Zniszczone części garderoby zyskały nowe życie i siłę wyrazu – projekty podkreślają zmianę, jaka zachodzi w wymowie powstałych ubrań. Z pozostałości po traumatycznych przeżyciach, zmieniają się w symbole walki o tolerancję i protestu przeciw homofobii.

Każde zniszczone ubranie reprezentuje osobiste doświadczenie bohatera kampanii. Tych historii nie łączy jednak zakorzeniona w nich trauma, ale chęć dążenia do zmiany i promowania tolerancji. Odzież ma stać się symbolem odwagi i niezłomności społeczności LGBTQIA+, która wciąż walczy w Polsce o równość i szacunek.

Kampania Zalando x MSBHV x KPH
Fot. Zuza Krajewska / Zalando

Kampania Zalando x MSBHV x KPH
Fot. Zuza Krajewska / Zalando

„Równość i różnorodność ludzi, ich stylów życia i postaw jest kluczową wartością Zalando. Wierzymy, że moda może być nie tylko sposobem na wyrażenie siebie, ale również narzędziem uświadamiającym istnienie problemów społecznych. W tym wypadku jest to brak równości oraz przemoc wobec konkretnej grupy ludzi”, mówi Dawid Pożoga, Regional Lead na Polskę w Zalando. „Razem z naszymi partnerami chcemy wesprzeć polską społeczność LGBTQIA+ pomagając jej członkom w dotarciu ze swoimi historiami do szerszego grona odbiorców. A są to historie, obok których nie sposób przejść obojętnie. Nikt nigdy nie powinien reagować przemocą na czyjś wygląd, płeć czy orientację seksualną. Dodatkowo liczymy też, że uda nam się zachęcić osoby, które doświadczyły przemocy do sięgnięcia po wsparcie, zarówno prawne jak i psychologiczne”.

„To niezwykle ważne, by szeroko rozpoznawalne marki, takie jak Zalando, angażowały się w kampanie społeczne i mówiły głośno o problemach, jakie nękają nasze społeczeństwo”, tłumaczy Jakub Lendzion z Kampanii Przeciw Homofobii. „W ten sposób marki mogą dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i zmotywować ich do wsparcia przeróżnych celów, takich jak dążenie do równości, a do osiągnięcia tego celu niezbędna jest profesjonalna pomoc prawna. Tylko poprzez zgłoszenie sprawy na policję jesteśmy w stanie dotrzeć do sprawcy przestępstwa i uruchomić aparat sprawiedliwości. Dzięki zgłoszonym i udokumentowanym przestępstwom będziemy w stanie przeprowadzić efektywne działania prawne na szczeblu lokalnym i międzynarodowym”.

„Nasze wartości, takie jak wolność, równość i otwartość, które jeszcze niedawno braliśmy za pewnik, są ostatnimi czasy coraz bardziej atakowane”, podkreśla Tomasz Wirski, dyrektor kreatywny marki MISBHV. „Samo zauważenie problemu dyskryminacji to za mało. Każdy akt przemocy zostawia po sobie blizny nie tylko na ciele, ale też na psychice — często są one niewidoczne dla osób z zewnątrz. Wierzymy, że ubrania mogą być narzędziem do pokazania prawdy o przemocy fizycznej i psychicznej”.

Kampania „Historie ukryte w ubraniach”, stworzona we współpracy z agencją 180heartbeats + JUNG v. MATT, ruszyła 6 sierpnia. Szczegóły znajdziecie w mediach społecznościowych Zalando, MISBHV i KPH.

Kluczowym elementem jest film w reżyserii Mikołaja Sadowskiego, wykonany przez operatora filmowego Igora Połaniewicza. Film przybliża nam historie bohaterów kampanii i pokazuje proces projektowania na nowo uszkodzonych ubrań. Zdjęcia kampanii zostały wykonane przez znaną fotografkę Zuzę Krajewską, która w przeszłości angażowała się w inicjatywy społeczne takie jak Vote Together, #sexedPL czy Surplus.

W ramach dodatkowego wsparcia dla społeczności LGBT+ w Polsce, Zalando będzie sponsorować wybrane programy prowadzone przez Kampanię Przeciw Homofobii, dedykowane osobom, które doświadczyły przemocy i szukają pomocy prawnej i psychologicznej. 

Kampania Zalando x MSBHV x KPH
Fot. Zuza Krajewska / Zalando

Kampania Zalando x MSBHV x KPH
Fot. Zuza Krajewska / Zalando

Kampania Zalando x MSBHV x KPH
Fot. Zuza Krajewska / Zalando

Wideo

Marynarki, kardigany, sukienki maxi, kozaki na słupku. Te produkty będą modne jesienią i zimą 2020/2021

Polecamy

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

Córka ANNY PRZYBYLSKIEJ, OLIWIA BIENIUK, w jedynym takim wywiadzie: „Kiedy mama umarła, wchodziłam w najtrudniejszy okres dojrzewania i ono się trochę zatrzymało”. PIOTR BECZAŁA i KATARZYNA BĄK-BECZAŁA. Światowej sławy muzyk i utalentowana mezzosopranistka, która zamieniła karierę na rolę żony. Czy żałuje? KEANU REEVES, aktor, który chodzi własnymi ścieżkami. IZABELA TROJANOWSKA w czasach PRL-u szokowała ostrym, rockowym wizerunkiem. Ile dziś zostało z tamtej niepokornej dziewczyny? W CYKLU EXTRA Świat mody z powodu koronawirusa znalazł się na krawędzi.