Koronawirus, maseczka

Zdumiewające odkrycie polskich naukowców

Sabina Zięba 11 sierpnia 2020 21:00
Koronawirus, maseczka
Fot. Adobe Stock

Z każdym dniem coraz więcej osób dotyka zakażenie koronawirusem. Mimo tego oraz znacznego upływu czasu od początku pandemii, nie znaleziono jeszcze pewnej szczepionki, ani nie odkryto, jak skutecznie zapobiegać rozprzestrzenianiu się choroby. Nad przełomem w badaniach pracują naukowcy na całym świecie. Teraz członkowie Instytutu Genetyki Człowieka Polskiej Akademii Nauk przeanalizowali wszystkie pełne sekwencje genomów patogenu poznanych dotąd w Polsce i odkryli zdumiewający fakt.

Koronawirus w Polsce

Okazuje się, że koronawirus w naszym kraju przybrał nieoczekiwaną formę. Poznańscy naukowcy w oficjalnym komunikacie podali, że: „Ocena sekwencji izolowanych w Polsce koronawirusów jasno wskazuje, że mamy w kraju do czynienia z genetyczną mieszanką wielu typów i podtypów wirusa SARS-CoV-2, która zapewne jest wynikiem transferu patogenu z różnych lokalizacji geograficznych. Bez wnikliwego wywiadu epidemiologicznego niemożliwe jest określenie, z jakiego kraju pochodzi dany przypadek transmisji i kiedy do niego mogło dojść”. Co to oznacza? Otóż okazuje się, że w porównaniu z innymi krajami europejskimi, w Polsce zaobserwowano wybitną przewagę jednego nietypowego rodzaju koronawirusa.

W poniedziałek 10 sierpnia Agnieszka Możejko z Instytutu Genetyki Człowieka Polskiej Akademii Nauk poinformowała, że poznańscy genetycy porównali 90 sekwencji (struktur materiału genetycznego SARS-CoV-2 izolowanego w Polsce), z 42 tysiącami sekwencji izolatów (kultur wirusa przechowywanych w laboratorium w celach doświadczalnych) dostępnymi w międzynarodowej bazie danych GISAID, która zbiera dane o wszystkich poznanych dotąd sekwencjach genomów wirusów grypy oraz SARS-CoV-2 w skali całego świata.

Doszli do ważnych wniosków: „Koronawirus, który krąży w Europie, należy do sześciu powszechnie uznanych typów - filogenetycznie starszych L, V i S, przeważających w chińskich próbkach z Wuhanu, oraz najczęściej występujących w krajach europejskich: G, GH i GR. Badania poznańskich genetyków wypełniają istotną lukę w wiedzy o sekwencjach koronawirusów obecnych nie tylko w Polsce, ale we wszystkich krajach słowiańskich”.

Możejko dodała także, że podobnie jak w przypadku innych izolatów europejskich, większość polskich próbek należy do typu G - są to GR (53%), G (27%), GH i GHI (9%). W porównaniu z innymi krajami europejskimi w Polsce zaobserwowano wybitną przewagę typu GR. Sekwencje ze starszych, przeważających w Chinach typów L, V i S stanowią tylko 6% analizowanych polskich sekwencji.

W komunikacie zaznaczono również, że: „Nadreprezentacja poszczególnych typów genetycznych koronawirusa w poszczególnych wybuchających ogniskach zakażenia wcale nie świadczy o szczególnym kierunku ewolucji wirusa w danej lokalizacji, ale jest efektem transferu wirusa, jego gwałtownego namnożenia oraz wybiórczego pobierania próbek z poszczególnych miejsc. Pokazuje to, jak istotne jest wprowadzenie szeroko zakrojonego programu testów genetycznych koronawirusa w Polsce, o co poznański Instytut Genetyki Człowieka PAN intensywnie zabiega od długiego czasu”.

Owe badanie jest przełomowe i niezbędne w przyszłym zapobieganiu zarażeniom. Dzięki niemu można zrekonstruować lokalne szlaki rozprzestrzeniania się infekcji oraz zidentyfikować nieudokumentowane lokalne źródła zakażenia. Dodatkowo dostęp do informacji o zmienności szczepów występujących w Polsce pozwoli na dostosowanie przyszłych terapii czy szczepionek do specyfiki zakażeń w populacji.

Wiadomo, że naukowcy z Poznania przeprowadzili tego typu badania nad koronawirusem SARS-CoV-2 jako pierwsi w kraju.

koronawirus-przypadki-nowe-polska-sierpien-rekord
Fot. AdobeStock.com

Urszula Dudziak pojawi się w kolejnej edycji The Voice of Poland? Zapytaliśmy!