NIEZWYKŁE HISTORIE

Alyssa Carson ma dwadzieścia lat i chce polecieć na Marsa. Kosmos nie jest kobietom straszny

Kim jest ambitna nastolatka?

Ksenia Krasko 26 sierpnia 2021 17:49
Fot. Tim Stewart News/REX / Rex Features/East News

Jej marzenie jest trudne do zrealizowania, ale według ekspertów, 20-latka ma realne szanse na to, że dopnie swego. Alyssa Carson chce zostać astronautką i polecieć na Marsa, i już jako mała dziewczynka zdecydowała, że chce być tą, która postawi pierwszy krok na Czerwonej Planecie. Swoją wiedza dzieli się z innymi nastolatkami, opowiadając o kosmosie i swoich przygotowaniach na TikToku i Instagramie.

Alyssa Carson - kim jest nastolatka, która chce polecieć na Marsa?

W zeszłym roku na portalach społecznościowych często pojawiał się kolaż dwóch zdjęć – na jednym z nich była Alyssa Carson, a na drugim Kendall Jenner (druga postać zmieniała się, pojawiały się inne gwiazdy, w tym Kylie Jenner czy Hailey Bieber). Treść postu wyraźnie wskazywała na różnicę między dwoma paniami. Sugerowano, że jedna jest ambitna i chce dokonać niemal niemożliwego, a druga tylko „ładnie wygląda”.

Słusznie krytykowano autorów takiego porównania, ponieważ nie można stwierdzić, że jedna z kobiet jest lepsza od drugiej – jeśli dla kogoś bycie supermodelką jest spełnieniem marzeń, należy to uszanować. Nie można też zaprzeczyć, że takie osobistości ze świata mody, jak Naomi Campbell, Claudia Schiffer czy Kate Moss, ciężko pracowały na swój sukces. Niektóre dziewczynki chcą występować na scenie, inne chodzić po wybiegach, a jeszcze inne – polecieć do kosmosu. I każdy z tych wyborów jest dobry.

Kolaż dwóch zdjęć wywołał nie tylko ogólnoświatową dyskusję, ale zmienił też życie jednej z bohaterek – o 20-letniej obecnie Alyssie Carson zrobiło się naprawdę głośno.

Zainteresowała się kosmosem, kiedy miała trzy lata – mała Alyssa była pod wrażeniem jednego z odcinków bajki „Przyjaciele z podwórka”, w którym główni bohaterowie lecieli na Marsa. Powiedziała wtedy ojcu, że w przyszłości dokona tego samego. Z czasem marzenie nabrało konkretnego kształtu, ponieważ Carson postanowiła, że chce być pierwszą osobą, która wyląduje na Czerwonej Planecie.

Agencja prowadzi już wstępne przygotowania do podróży na Marsa, i mówi się, że pierwszy taki lot będzie możliwy za dziesięć lat. W lutym tego roku pracownicy NASA świętowali wielki sukces, kiedy na planecie z powodzeniem wylądował łazik Perseverance, który bada nieznane tereny, przesyłając niezwykłe zdjęcia.

Polecamy: Łazik Perseverance wylądował na Marsie. NASA publikuje kolorowe zdjęcia Czerwonej Planety. To naprawdę historyczny moment!

Alyssa Carson bardzo odpowiedzialnie podchodzi do zrealizowania swojego celu. W żaden sposób nie jest związana z NASA (zapewne jest to kwestia czasu), ale samodzielnie uzyskała licencję pilota, certyfikat z zakresu astronautyki stosowanej i nurkowania. W wieku piętnastu lat (chociaż była za młoda) dostała się do Advanced PoSSUM Space Academy – to specjalny pogram dla młodzieży, zafascynowanej kosmosem, który pozwala „ćwiczyć” przyszłym astronautom. W 2019 roku zdała na Florida Institute of Technology.

Alyssa należy do młodego pokolenia, które chce aktywnie uczestniczyć w eksploracji kosmosu. Aby dostać się do NASA, młodzi ludzie muszą przejść przez różne programy szkoleniowe, ale nie tylko. Ważne jest, aby agencja zauważyła ambitną młodzież, dlatego kandydatki i kandydaci z zaangażowaniem rozwijają profile na social mediach. Carson podąża za tym trendem – ma konta na Twitterze, Instagramie i TikToku.

Jako @nasablueberry zamieszcza zdjęcia ze słynnymi astronautami, publikuje ciekawostki o eksploracji kosmosu, opowiada o edukacji w tym kierunku i udziela krótkich porad tym, którzy chcą prowadzić badania nad kosmosem.

Pseudonim „Blueberry” („borówka”) pojawił się, kiedy Carson uczęszczała do Akademii PoSSUM. „Mówili na mnie „Blueberry”, bo kiedy po raz drugi przyjechałam na kosmiczny obóz, chciałam mieć taki niebieski kombinezon, jak wszyscy inni. Chciałam być astronautką i chciałam wyglądać jak astronautka. Ale żaden z kombinezonów na mnie nie pasował, więc tata znalazł mi podróbkę, w jagodowym kolorze”, wspominała.

Alyssa Carson jako pierwsza poleci na Marsa?

Alyssa Carson uważa siebie i swoich rówieśników za „pokolenie Marsa”, ale twierdzi, że podbicie Czerwonej Planety nie będzie możliwe bez pewnych bodźców. „Wylądowaliśmy na Księżycu, bo był interes publiczny. Uważam, że Mars potrzebuje podobnego bodźca, który zmotywuje różne osoby do przyłączenia się do programu kosmicznego, albo do tego, aby zaczęły jakoś go wspierać”, tłumaczyła w jednym z wywiadów.

Wielokrotnie opowiadała o swoim marzeniu, a w 2018 roku napisała autobiografię „So You Want to Be an Astronaut”. Ambitną nastolatkę zauważyli marketingowcy – wraz z „Horizn Studios” opracowała kolekcję kosmicznych walizek, a od jakiegoś czasu jest ambasadorką wielu firm, w tym „Nike’a” i „Soda Stream”.

Fot. Horizn Studios/Ferrari Press/East News

Aby zostać astronautą NASA, należy mieć obywatelstwo amerykańskie i dyplom ukończenia konkretnych studiów, jak inżynieria, biologia, fizyka, matematyka lub informatyka. Do tego doświadczenie zawodowe, na przykład tysiąc wylatanych godzin jako pilot samolotu. Do agencji zwykle trafiają osoby w wieku od 30 do 40 lat, które rezygnują z karier na rzecz eksploracji kosmosu. Dostanie się do NASA jest jednak niezwykle trudne – według danych, w 2017 roku agencja wybrała tylko 12 osób z ponad 18 tysięcy kandydatów.

Alyssa jest świadoma trudności, ale planuje walczyć o miejsce w NASA – i nie tylko tam, ponieważ zgłosiła się również do SpaceX Elona Muska. 20-latka chce polecieć w kosmos jeszcze przed trzydziestką, ale w razie niepowodzenia, ma inny plan. „Chcę przyczynić się do rozwoju programu kosmicznego, niezależnie od tego, czy będzie to lot na Marsa, praca w agencji, czy jakakolwiek inna misja”, przyznała w jednym z wywiadów.