Zimna wojna Tuż po zakończeniu II wojny światowej muzyk Wiktor Warski (Tomasz Kot) i choreograf Irena Bielecka (Agata Kulesza) przemierzają polskie wsie, by ocalić od zapomnienia ludową kulturę. Nagrane w ten sposób przyśpiewki będą podstawą repertuaru tworzonego przez nich ludowego zespołu Mazurek. Wśród występujących tam artystów Więcej
Zimna wojna
Tuż po zakończeniu II wojny światowej muzyk Wiktor Warski (Tomasz Kot) i choreograf Irena Bielecka (Agata Kulesza) przemierzają polskie wsie, by ocalić od zapomnienia ludową kulturę. Nagrane w ten sposób przyśpiewki będą podstawą repertuaru tworzonego przez nich ludowego zespołu Mazurek. Wśród występujących tam artystów jest Zula Lichoń (Joanna Kulig), w której zakochuje się Warski. Pierwsze koncerty Mazurka kończą się ogromnym sukcesem. O zespole jest coraz głośniej i wkrótce wyrusza z tournée po zaprzyjaźnionych państwach. Na przestrzeni kolejnych lat rozwija się trudny romans Wiktora i Zuli, których los rzuca niemal po całej Europie.
Triumfalny powrót laureata Oscara za film Ida - Pawła Pawlikowskiego. Zimna wojna swoją premierę miała podczas festiwalu w Cannes, gdzie spodobała się widzom i krytykom. Pawlikowski odebrał tam nagrodę dla najlepszego reżysera. Nakręconą w podobnym stylu co Ida - czarno-białe zdjęcia, charakterystyczne kadrowanie - Zimną wojnę zainspirowały prawdziwe losy rodziców reżysera. Umiejscowiona w trudnych czasach stalinizmu dramatyczna historia miłosna rozbrzmiewa znakomitą muzyką, która łączy w sobie elementy muzyki ludowej i jazzu. Warto zwrócić też uwagę na znakomite aktorstwo, przede wszystkim świetną rolę Joanny Kulig, która po raz kolejny udowodniła, że jest jedną z najbardziej wszechstronnych polskich aktorek.
Dystrybucja w Polsce: Kino Świat
Mula (Anna Krotoska) i Michał (Rafał Cieluch) to rodzice przygotowującej się do pierwszej Komunii Świętej córki Niny. Na kilka dni przed uroczystością w ich domu niespodziewanie pojawia się biologiczna matka Niny, siostra Muli: Kaja (Małgorzata Szczerbowska). Siostry ostatni raz widziały się ze sobą kilka lat wcześniej. Zachowanie gościa niepokoi Więcej
Mula (Anna Krotoska) i Michał (Rafał Cieluch) to rodzice przygotowującej się do pierwszej Komunii Świętej córki Niny. Na kilka dni przed uroczystością w ich domu niespodziewanie pojawia się biologiczna matka Niny, siostra Muli: Kaja (Małgorzata Szczerbowska). Siostry ostatni raz widziały się ze sobą kilka lat wcześniej. Zachowanie gościa niepokoi Mulę, a jej kontakty z Kają szybko zaczynają być coraz trudniejsze. Mula przypuszcza, że siostra pojawiła się po to, by odebrać jej córkę. Jednak zamiary Kai są inne.
Wieża. Jasny dzień to reżyserski debiut Jagody Szelc, który został doceniony na Festiwalu Filmowym w Gdyni. Szelc otrzymała tam Złote Lwy w kategoriach: najlepszy debiut reżyserski oraz najlepszy scenariusz. W recenzjach filmu szczególnie podkreślano umiejętność reżyserki w przeplataniu filmowego realizmu z surrealistycznymi scenami typowymi dla metafizycznych horrorów. Autorkę filmu doceniono też za umiejętność celnego portretowania polskiej rzeczywistości.
Dystrybucja w Polsce: Against Gravity
Jacek (Mateusz Kościukiewicz) marzy o tym, żeby wyrwać się z szarej codzienności i poszukać szczęścia w Londynie. Zaręczony z Dagmarą (Małgorzata Gorol) pracuje na budowie powstającej w okolicy ogromnej statui Jezusa Chrystusa. Pewnego dnia dochodzi do tragedii, a w wyniku wypadku konieczna jest operacja przeszczepu twarzy Jacka. Operacja się udaje, ale po Więcej
Jacek (Mateusz Kościukiewicz) marzy o tym, żeby wyrwać się z szarej codzienności i poszukać szczęścia w Londynie. Zaręczony z Dagmarą (Małgorzata Gorol) pracuje na budowie powstającej w okolicy ogromnej statui Jezusa Chrystusa. Pewnego dnia dochodzi do tragedii, a w wyniku wypadku konieczna jest operacja przeszczepu twarzy Jacka. Operacja się udaje, ale po powrocie do rodzinnej miejscowości nic nie jest już takie jak przedtem. Dagmara nie chce się z nim spotykać, ludzie we wsi wytykają Jacka palcami, a jedyną osobą, ze strony której może liczyć na pomoc jest siostra (Agnieszka Podsiadlik).
Nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem na festiwalu filmowym w Berlinie film Małgorzaty Szumowskiej podzielił widzów. Jednym spodobało się ostrze satyry wymierzone we współczesną polską rzeczywistość, innym przeszkadzał przedstawiony w filmie obraz zacofanej polskiej wsi. Inspiracją do powstania filmu Twarz były prawdziwe wydarzenia, jednak trudno mówić o nim, że jest filmem opartym na faktach. Poza samym wypadkiem, reszta filmu ma niewiele wspólnego z historią Grzegorza Galasińskiego, który uległ podobnemu wypadkowi. Twarz to najbardziej przystępny film w reżyserskiej karierze Małgorzaty Szumowskiej, który jednak nie jest rasową komedią, jak sugerowałyby to zwiastuny. To momentami gorzki film o próbie odnalezienia się na nowo w starej rzeczywistości. Nie brakuje tu jednak komediowych scen, takich jak np. ta z egzorcyzmami.
Dystrybucja w Polsce: Kino Świat
Marcyś (Paweł Domagała) to członek niemal legendarnej death-metalowej formacji Exterminator. „Niemal”, bo muzycy przed laty zaprzepaścili swoją szansę na wielką karierę i dopadła ich smutna rzeczywistość w prowincjonalnym miasteczku Kochanowo. Niespodziewanie pojawia się jednak kolejna szansa na zaistnienie na rynku muzycznym. Wszystko za sprawą Więcej
Marcyś (Paweł Domagała) to członek niemal legendarnej death-metalowej formacji Exterminator. „Niemal”, bo muzycy przed laty zaprzepaścili swoją szansę na wielką karierę i dopadła ich smutna rzeczywistość w prowincjonalnym miasteczku Kochanowo. Niespodziewanie pojawia się jednak kolejna szansa na zaistnienie na rynku muzycznym. Wszystko za sprawą wdrażanego przez Urząd Miasta projektu artystycznego finansowanego z unijnych środków. Aby do niego przystąpić, Marcysiowi udaje się dogadać z poróżnionymi przez dawne niepowodzenie kolegami. Kiedy Marcyś, Jaromir (Krzysztof Czeczot), Lizzy (Piotr Żurawski) i Makar (Piotr Rogucki) są gotowi do nagrania płyty, okazuje się, że wcześniej będą musieli wystąpić na kilku festynach z repertuarem dalekim od tego, jaki wykonują.
Wyreżyserowany przez Michała Rogalskiego i oparty na motywach powieści „Kochanowo i okolice” autorstwa Przemysława Jurka film Gotowi na wszystko. Exterminator to jedna z najlepszych polskich komedii obyczajowych ostatnich lat. Pomysł na historię death-metalowych muzyków zmuszonych do grania muzyki pop sprawdził się znakomicie. W filmie Gotowi na wszystko. Exterminator pobrzmiewa wiele hitów polskiej muzyki rozrywkowej zaaranżowanych na nowo, co jest jedną z wielu atrakcji, jakie oferuje. Na sukces filmu składa się nie tylko jego komediowa warstwa, ale i udana opowieść o dojrzewaniu i walce o dawno zapomniane marzenia. Lekko nostalgiczny i rozśpiewany film Gotowi na wszystko. Exterminator to bez wątpienia jeden z najlepszych polskich filmów 2018 roku.
Dystrybucja w Polsce: Kino Świat
Mateusz (Sebastian Fabijański) to nieślubny syn niemieckiego hrabiego von Kraussa (Adam Woronowicz) i polskiej wieśniaczki. Matka chłopca umiera podczas porodu, a wychowaniem Mateusza postanawia zająć się żona hrabiego, Gerda (Anna Radwan). Chłopiec dorasta razem z dwójką dzieci von Kraussów: Kurtem (Marcel Sabat) i Maritą (Marianna Zydek). Wyrasta Więcej
Mateusz (Sebastian Fabijański) to nieślubny syn niemieckiego hrabiego von Kraussa (Adam Woronowicz) i polskiej wieśniaczki. Matka chłopca umiera podczas porodu, a wychowaniem Mateusza postanawia zająć się żona hrabiego, Gerda (Anna Radwan). Chłopiec dorasta razem z dwójką dzieci von Kraussów: Kurtem (Marcel Sabat) i Maritą (Marianna Zydek). Wyrasta na inteligentnego mężczyznę, który świetnie dogaduje się zarówno z niemieckimi arystokratami, jak i z polskimi Kaszubami. Ich nieoficjalnym królem jest Bazyli Miotke (Janusz Gajos). Mateusz i Marita zakochują się w sobie, a ich zakazana miłość wystawiona zostaje na próbę w ciężkich czasach I i II wojny światowej.
Historyczne dzieło Filipa Bajona często porównywane jest do filmów Wojciecha Smarzowskiego: „Róża” i „Wołyń”. Tłem do opowiedzianej tu historii miłosnej są burzliwe losy Kaszubów w okresie walki o niepodległość Polski, a później niemieckiej okupacji w trakcie II wojny światowej. I to właśnie ta historyczna warstwa filmu „Kamerdyner” sprawia, że film Bajona z pewnością można zaliczyć do jego najbardziej udanych dzieł ostatnich lat. To chwytający za serce film, które jednak dużo gorzej radzi sobie z wątkiem romantycznym.
Dystrybucja w Polsce: Next Film