Styl życia

Jak sobie radzić z emocjami? Poznaj 8 sposobów na poradzenie sobie ze złością!

Podpowiadamy, jak walczyć z negatywnymi emocjami!

Redakcja VIVA! 1 listopada 2018 12:00
sposoby na złość

Emocje towarzyszą nam każdego dnia. Dobre – budujące i wspierające, trudne – budzące strach niepokój, niepewność. Wszystkie są cenne i wszystkie są nośnikiem ważnych informacji o nas samych. Jak radzić sobie z trudnymi emocjami, jak przepracowywać przykre sytuacje, by stać się dojrzalszą i bardziej odporną na zranienia? Oto 8 sprawdzonych sposobów, które pokażą Ci, jak radzić sobie ze złością, rozczarowaniem i smutkiem.

Czym są negatywne emocje?

Na co dzień często towarzyszą Ci negatywne emocje? Szybko wpadasz w złość, wściekłość, nieustannie czujesz smutek, zazdrość? To normalne! Każdego dnia docierają do nas różnorodne bodźce z zewnątrz – ciężki dzień, ostra wymiana zdań z małżonkiem, niezadowolenie zmęczonego dziecka, stres w pracy. To tylko niektóre czynniki powodujące napływ negatywnych emocji. Co jednak ciekawe, współczesna psychologia coraz częściej mówi o tym, że emocji nie należy dzielić na pozytywne i negatywne i proponuje inną terminologię – zastępując negatywne emocje trudnymi emocjami. Czemu ma to służyć? Takie podejście pozwala dostrzec, że wszystkie emocje są dobre, bo wszystkie niosą cenną informację o nas samych. Smutek pozwala wyhamować w pędzie codzienności i zastanowić się nad tym, co jest dla nas szczególnie ważne. Strach ostrzega przed zagrożeniem, złość pomaga dbać o swoje granice i potrzeby.

Jak reagujemy na negatywne emocje?

Płacz, krzyk, awantura, ucieczka – różne reakcje towarzyszą trudnym emocjom. Wiele zależy nie tylko od sytuacji i otaczających nas czynników (np. tła i wydarzeń poprzedzających samą stresową sytuację), ale też od indywidualnych uwarunkowań np. wewnętrznej wrażliwości, czy wcześniejszych doświadczeń. Reakcje towarzyszące nam w obliczu negatywnych emocji można jednak podzielić na trzy podstawowe. Oto one:

Wybuch

Nie raz pewnie zdarzyło Ci się rzucić talerzem, trzasnąć drzwiami, wszcząć awanturę – znasz to? W obliczu trudnych emocji czasem ciężko jest pozostać niewzruszonym. Nawet jeśli pamiętasz o tym, żeby oddychać, policzyć do 10, czy śpiewać w głowie kolejne zwrotki ulubionej piosenki – może być ciężko. Szczególnie ekstrawertycy narażeni są na wybuchy, tak już po prostu jest. Można z tym walczyć, zaakceptować, albo nauczyć się sobie radzić.

Tłumienie emocji

Pewnie nie raz słyszałaś stwierdzenie, że tłumienie emocji szkodzi zdrowiu, co? No i jest w tym nieco prawdy. Jeśli przeżywasz smutek, złość, rozczarowanie, to nie warto chować ich pod skórą. Niewypowiedziane emocje wrócą do Ciebie prędzej, czy później, siejąc spustoszenie w Twojej głowie. Pozwól sobie usłyszeć towarzyszące Ci emocje, zastanów się, co one oznaczają i zaakceptuj je.

Samokontrola

To zdecydowanie najlepszy sposób na radzenie sobie z trudnymi emocjami, ale i najtrudniejszy. Trzeba dużej dojrzałości i wewnętrznego spokoju, by w stresującej sytuacji pozostać opanowanym. Na szczęście wszystkiego można się nauczyć i nawet jeśli dzisiaj nie jesteś mistrzynią samokontroli, to nie oznacza, że nie będziesz nią za miesiąc czy dwa.

Jak radzić sobie ze złością?

Oddychaj
To najprostszy i najtańszy sposób radzenia sobie z emocjami. Możesz po niego sięgnąć w każdym miejscu i o każdej porze. Jeśli czujesz, że emocje się w Tobie kotłują, a nie chcesz dać się im ponieść, to daj sobie chwilę, by pooddychać świadomie w skupieniu.

Ćwicz
Aktywność fizyczna pozwala poradzić sobie ze stresem i złością. Bieganie, siłownia, wspinaczka, fitness – wyzwalają endorfiny, pozwalają skierować myślenie na inne tory, dodają energii.

Przytul się
Rola dotyku w życiu człowieka jest nie do przecenienia. Przytulenie pełne czułości i akceptacji to sposób na oswajanie rzeczywistości, po który podświadomie sięgają już niemowlęta. Jeśli zdarzyło się coś, co wyprowadziło Cię z równowagi i jest Ci źle oraz przykro, zadbaj o bliskość. Przytul się do dziecka, męża, partnera, przyjaciółki. Będziesz zaskoczona, jak szybko uda Ci się uspokoić i wyciszyć.

Wyjdź na spacer
Zmiana otoczenia, to znakomity sposób na wyciszenie emocji. Jeśli czujesz, że awantura wisi na włosku, to zamiast wdawać się w jałową dyskusję (rozmowy w silnych emocjach raczej nigdy nie zbliżą Cię do rozwiązania problemu), po prostu wyjdź na spacer. Dotleń się, zrób dla siebie coś miłego, zafunduj sobie wycieczkę za miasto. Pamiętaj, że ruch, świeże powietrze, a do tego kontakt z naturą uspokaja i wycisza.

Spraw sobie przyjemność
Dobre jedzenie, spotkania z przyjaciółmi, oglądanie ulubionego serialu, wieczór z książką. Jeśli w ostatnim czasie dużo było w Twoim życiu stresu, złości i rozczarowań, to szukaj sposobów na zrównoważenie tych emocji i wprowadzenie do swojej codzienności odrobiny radości. Przypomnij sobie, co sprawia Ci przyjemność i nawet jeśli w tej chwili nie masz na to ochoty – po prostu wyjdź z domu. Zamiast zamartwiać się w czterech ścianach, spotkaj się z przyjaciółką, idź na koncert lub do teatru. Zmiana otoczenia pozwoli Ci odnaleźć inną perspektywę i nabrać dystansu do całej sytuacji.

Włącz muzykę
Słuchanie muzyki, podobnie jak działalność plastyczna, pozwala pobudzić prawą półkulę, wyciszyć się i przekierować myślenie na inne tory. Słuchając muzyki, zapomnisz o stresującej sytuacji, łatwiej będzie znaleźć Ci równowagę. Pamiętaj, że w trudnych sytuacjach warto sięgać po muzykę relaksacyjną, która sprzyja rozluźnieniu, lub po energiczne rytmy, przy których możesz skakać i tańczyć. To też pomoże Ci dojść do siebie po ciężkim dniu i zrelaksować się.

Rozmawiaj
Jeśli nie widzisz rozwiązania, podejmowane przez Ciebie działania nie przynoszą rezultatu, a trudne emocje, zamiast uchodzić tylko się piętrzą, to może być znak, że pora sięgnąć po pomoc. Czasem jest tak, że tkwiąc w centrum problemu, w otoczeniu trudnych emocji nie jesteśmy w stanie dostrzec rozwiązania. Wtedy przyda się rozmowa z bliskim przyjacielem lub psychologiem. Czasem samo powiedzenie na głos o dławiących nas problemach pozwoli zobaczyć sytuację w innym świetle i pomoże dostrzec całą gamę twórczych rozwiązań.

Zdrzemnij się
Dobrym sposobem na uporanie się ze złością, smutkiem, żalem jest odpoczynek. Szczególnie jeśli dzieje się w Twoim życiu coś, co sprawia, że negatywne emocje towarzyszą Ci przez dłuższy czas (taką sytuacją mogą być konflikty w pracy, rozstanie, choroba, utrata kogoś bliskiego), warto dać sobie czas na regenerację. Wbrew pozorom trudne emocje bardzo obciążają nie tylko głowę, ale i ciało. W sytuacji wzmożonego napięcia, zamiast zamartwiać się godzinami, zadbaj o spokojny i zdrowy sen – wieczorem przewietrz sypialnię, zapal pachnącą świecę, włącz relaksacyjną muzykę, urządź sobie kąpiel w pianie i po prostu połóż się wcześniej spać. Wypoczęta spojrzysz na problem świeżym okiem i pewnie szybciej znajdziesz rozwiązanie.

Emocje – zarówno te pozytywne, jak i trudne są częścią naszego życia. Towarzyszą nam od chwili narodzin, aż do śmierci. Nie da się przejść przez życie na chłodno i bez emocji. Choć wszyscy wolimy, by naszą codzienność wypełniały pozytywne uczucia – radości, miłości, zadowolenia, szacunku, spełnienia, to nie da się uniknąć też trudnych sytuacji, z którymi wiążą się przykre emocje. Konflikty z bliskimi, stres w pracy, zawód miłosny – wszyscy tego doświadczyliśmy.

Warto jednak docenić emocje, nawet te trudne i przyjąć informacje, jakie ze sobą niosą. Smutek pozwala skupić się na priorytetach, złość występuje w obronie naszych granic, strach wzmaga ostrożność. Choć nie możemy uniknąć pojawienia się w życiu trudnych emocji, to możemy nauczyć się z nimi radzić. Dzięki różnorodnym technikom łatwiej i szybciej wrócimy do równowagi nawet po stresującej sytuacji.   

sposoby na złość

Wideo

Test redakcji Viva! Czy terapia śluzem ślimaka naprawdę działa?

Polecamy

Top

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

Magda Gessler z synem Tadeuszem po raz pierwszy tak szczerze o swojej relacji!