Psychologia

Jesienna chandra? Dowiedz się, jak z nią walczyć!

Oto nasze sprawdzone sposoby!

Marta Cieplak 30 października 2018 08:00
jesienna chandra
Fot. adobe.stock.com

Wraz z nadejściem jesieni odczuwasz pogorszenie nastroju? Nie jesteś sama! Coraz krótsze dni, niskie temperatury, pogorszenie pogody wpływają na Twoje samopoczucie i na osłabienie organizmu. Jeśli zauważyłaś spadek energii, któremu towarzyszy pesymistyczny nastrój, to sięgnij po sprawdzone sposoby i przywróć sobie chęć do życia. Jesienna chandra nie musi towarzyszyć Ci na co dzień. W naszym artykule znajdziesz garść sprawdzonych metod na to, jak wygrać z nią walkę.

Co to jest chandra?

Jesienne obniżenie nastroju – chandra, depresja sezonowa dotyka zarówno dzieci, jak i dorosłych. Związana jest ona głównie z niedoborem światła. Spadek samopoczucia w tym okresie może trwać nieprzerwanie nawet kilka tygodni czy miesięcy, a może też pojawiać się i znikać. Jeśli stan apatii, przygnębienia i obniżonego poczucia własnej wartości towarzyszy Ci przez dłuższy czas, to zdecydowanie powinnaś udać się do specjalisty. Chandra może przerodzić się w poważniejszy problem – depresję – i wówczas należy bezwzględnie ją leczyć. Nie ma się czego wstydzić – ta choroba nie wybiera i dotyka coraz więcej ludzi w różnym wieku.

Skąd się bierze depresja sezonowa?

Sezonowy spadek formy z jednej strony związany jest z jesienną zmianą trybu życia. Wraz z końcem wakacji i powrotem z urlopu zmieniamy całkowicie swój rozkład zajęć – wracamy do pracy i szkoły. Zaczyna się czas wzmożonej pracy, wpadamy w rytm obowiązków, dochodzi stres, nadgodziny, rytm życia przyspiesza. A przed chwilą było przecież tak błogo, leniwie. Tęsknota za wakacjami, beztroską i przygodą, a do tego przygnębiająca aura za oknem – i przepis na chandrę gotowy. Drugą przyczyną pojawienia się chandry jesiennej jest faktycznie kwestia zmiany pogody. Przy skróconym nasłonecznieniu organizm się rozleniwia, zupełnie jakby chciał zapaść w sen zimowy, a mózg pracuje na zwolnionych obrotach. Nie pomaga natłok obowiązków – po urlopie czeka na nas masa niezałatwionych spraw i dziesiątki maili domagających się przejrzenia.

Jak się objawia chandra?

Zauważyłaś, że ostatnio gorzej się czujesz? Może masz chandrę? Sprawdź, które z poniższych objawów Ci towarzyszą i poznaj skuteczne sposoby na pożegnanie depresji sezonowej:

Gorszy humor

Nie uśmiechasz się już jak dawniej, choć do tej pory byłaś wulkanem energii. Z Twojej twarzy w zasadzie nie znikał uśmiech, a teraz non stop jesteś przybita i byle drobnostka potrafi sprawić, że chce Ci się płakać.

Rozdrażnienie

Wszystko Cię denerwuje. Nawet błahostki, na które kiedyś nie zwróciłabyś uwagi, teraz z łatwością wprawiają Cię w szewską pasję. Masz mniej cierpliwości, czujesz wewnętrzne rozdygotanie.

Rozleniwienie

Brak Ci motywacji do działania. Czynności, które kiedyś zajmowały Ci góra kilka minut, teraz ciągną się w nieskończoność. Nie masz motywacji do działania. W zasadzie masz ochotę całą jesień spędzić w dresie, oglądając seriale i jedząc czekoladę.

Roztargnienie

Ciągle o czymś zapominasz. Jeśli czegoś nie zapiszesz, to z całą pewnością umknie to Twojej uwadze. Ciągle jesteś roztargniona, nieostrożna, zdekoncentrowana.

Zmęczenie

Poranny budzik stał się Twoim najgorszym wrogiem. Ciężko wstać Ci z łóżka, nawet jeśli kładziesz się spać wcześnie. W ciągu dnia wypijasz kilka mocnych kaw, a one i tak nie stawiają Cię na nogi. Bez przerwy ziewasz i z chęcią ucinasz sobie popołudniowe drzemki, nawet jeśli wcześniej Ci się to nie zdarzało.

Obniżona samoocena

Czujesz się nieatrakcyjna i niekompetentna. Wydaje Ci się, że we wszystkim wyglądasz kiepsko, masz wrażenie, że wszystko robisz źle i że wszyscy wokół patrzą na Ciebie nieprzychylnie. 

Sposoby na chandrę

Dopadł Cię jesienny spadek nastroju? Nie tylko Ciebie! Poznaj sposoby na chandrę i przegoń ją ze swojego domu!

Spotkania z przyjaciółmi

Towarzystwo to sprawdzony sposób na poprawę humoru. Wychodź z domu lub zapraszaj znajomych do siebie. Kino, spacer, impreza w klubie, wspólne gotowanie, granie w planszówki. Odśwież dawne znajomości, odwiedź knajpki i kawiarnie, których jeszcze nie znasz. Muzea, wystawy, koncerty – zapełnij kalendarz wydarzeniami i nie pozwól, by jesienna chandra nad Tobą zapanowała!

Zdrowa dieta

Chcesz czuć się dobrze? Jedz zdrowo i regularnie. Przede wszystkim pamiętaj o śniadaniu – dostarczy Ci ono energii na cały dzień. Do pracy koniecznie zabierz obiad lub przekąskę. Zjadaj przynajmniej 5 posiłków dziennie i pamiętaj o wypijaniu odpowiedniej ilości wody. Włącz do swojej diety ryby, pełnoziarniste makarony, orzechy, a także warzywa i owoce. Wieczorami możesz pokusić się o domowy budyń. Pycha! 

jesienna chandra

jesienna chandra
Fot. Adobe Stock

Wideo

Te kultowe filmowe kwestie Jerzego Stuhra przeszły do historii! Też je uwielbiasz?

Polecamy

Top

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

Narodziny gwiazdy, czyli Julia Wieniawa o trudnych wyborach i drodze do sukcesu. Plus Wielki Horoskop na 2019 rok!