ZE ŚWIATA KULTURY

„Balety polskie”. Wieczór baletowy w trzech częściach w Teatrze Wielkim Operze Narodowej

Artykuł sponsorowany 27 października 2017 06:00
Teatr Wielki, Opera Narodowa, Balety Polskie
Fot. East News, Materiały prasowe

Balety polskie: Świtezianka, Na pięciolinii, II Koncert skrzypcowy

Wieczór baletowy w trzech częściach.

Premiera: 10/11, spektakle: 12, 14/11/2017; 25, 28/03/2018

Eugeniusz Morawski, Aleksander Tansman, Karol Szymanowski – do muzyki tych trzech polskich kompozytorów międzywojnia powstaje niepowtarzalny wieczór baletowy. Zestawione ze sobą trzy dzieła młodych choreografów związanych z Polskim Baletem Narodowym oddają nadzieję i energię Polski po 1918 roku, co ma szczególne znaczenie w kontekście przyszłorocznej 100. rocznicy odzyskania niepodległości.

Muzyka Świtezianki Morawskiego z choreografią Roberta Bondary swoją inspirację czerpie z Mickiewiczowskiej ballady. W zamyśle Bondary będzie to spektakl o atmosferze tajemniczości, na pierwszy plan wydobywający takie tematy, jak wzniosła miłość, zazdrość, manipulacja i podstęp, pożądanie i zdrada, wina i kara, których nie sposób jednoznacznie ocenić. Rozbudowana psychologia postaci (tutaj szczególnie na poziomie relacji między kobietami) przypomina takie prace Bondary, jak chociażby Persona (TW-ON, 2011) czy Nevermore…? (TW-ON, 2014).

W spektaklu Jacka Tyskiego Na pięciolinii usłyszymy Sextour – baletowy utwór Tansmana. Zobaczymy za to przewrotną historię miłosną, w której zakochują się w sobie instrumenty prezentowane tańcem. Ciekawym elementem dzieła będzie druga, metawarstwa opowieści – sama obecność postaci kompozytora na scenie, który stwarza dzieło podczas trwania spektaklu. Po m.in. Hamlecie z 2013 roku to kolejna już choreografia Tyskiego dla PBN.

Choreograficzna interpretacja II Koncertu skrzypcowego jest drugą realizacją Jacka Przybyłowicza do muzyki Szymanowskiego na scenie Opery Narodowej (pierwsza to III Symfonia „Pieśń o nocy” – 2006). Muzyka wyznacza ramy estetyczne aż pięćdziesięciu wykonawcom PBN. Spektakl, mimo iż jest afabularny, nie jest abstrakcyjny za sprawą bogactwa emocji zawartych w partyturze przez kompozytora.

REALIZATORZY:

ŚWITEZIANKA:

Choreografia: Robert Bondara, Muzyka: Eugeniusz Morawski, Dyrygent: Łukasz Borowicz, Scenografia i kostiumy: Julia Skrzynecka, Światła: Maciej Igielski

NA PIĘCIOLINII:

Choreografia: Jacek Tyski, Muzyka: Aleksander Tansman (Sextour), Dyrygent: Łukasz Borowicz, Scenografia i światła – Olga Skumiał, Kostiumy: Renata Bonter-Jędrzejewska, Projekcje wideo – Piotr Bednarczyk

II KONCERT SKRZYPCOWY:

Choreografia: Jacek Przybyłowicz, Muzyka: Karol Szymanowski, Dyrygent: Łukasz Borowicz, Scenografia: Boris Kudlička, Kostiumy: Paweł Grabarczyk, Światła: Marc Heinz

Wideo

Blogerka Szczesliva opowiedziała nam o blaskach i cieniach macierzyństwa

Polecamy

Top

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

Małgorzata i Radosław Majdanowie o tym, czego nauczyli się o sobie dzięki podróżom! Zobacz ich niezwykłe zdjęcia z Izraela!