MA 7 lutego 2016 21:21
1/44
Kostiumy Sandy Powell
Copyright @Disney; The Weinstein Company
1/44

Ma 12 nominacji do Oscara i trzy statuetki. W tym roku będzie walczyć sama ze sobą, bo nominowano ją za dwa różne filmy w jednej kategorii. Wygrają jej kostiumy w "Carol" czy "Kopciuszku"? "To ekscytujące, ale dziwne" - tak Sandy Powell skomentowała własną rywalizację o Oscara w tym samym czasie. To bezprecedensowa sytuacja, ale zasłużona - Powell to jedna z najbardziej znanych kostiumografek branży filmowej, której kreacje zachwycają świat już od trzech dekad.

 

W "Kopciuszku" stroje są bogate i teatralne, w "Carol" króluje klasyka i powściągliwość. Dwa różne filmy, dwa style, dwie epoki. Łączy je jedna osoba: 56-letnia kostiumografka, która ma na koncie dwanaście nominacji do Oscara za kostiumy i trzy zwycięstwa. Ten rok też należy do niej - o statuetkę rywalizują ze sobą kostiumy do lesbijskiej love story z lat 50. "Carol" i disneyowskiej baśni "Kopciuszek".

 

- Są swoim własnym przeciwieństwem, więc trudno mówić o konkurencyjności w stosunku do siebie. Ale to świetnie zobaczyć tak różne projekty nominowane w tym samym czasie. Ekscytujące, ale dziwne - Sandy Powell, która ma na koncie pracę przy ponad 30 filmach, powiedziała "New York Timesowi".

 

Kostiumy Sandy Powell do "Kopciuszka" z Lily James w roli tytułowej

 

 

Znana jest jako specjalistka od nadawania filmom za pomocą kostiumów posmaku konkretnych epok i ożywiania nieistniejących już miejsc i czasów. To dzięki jej pracy i pomysłowości Emily Blunt stała się Królową Wiktorią w "Młodej Wiktorii", ukazując majestat brytyjskiej monarchini między innymi poprzez przywdziewanie aż 58 wspaniale wykonanych strojów. To dzięki jej kreatywności i tonom zebranych materiałów Leonardo DiCaprio, Daniel Day-Lewis i reszta obsady "Gangów Nowego Jorku" wyglądali wiarygodnie w rolach walczących o wpływy irlandzkich imigrantów oraz Amerykanów z drugiej połowy XIX wieku. To dzięki stworzonym przez nią kostiumom emocjonalne rozterki bohaterów "Daleko od nieba" nabrały kolorów mijających pór roku, a "Idol" skrzy się blichtrem glam rocka i zachwyca kolejne pokolenia.

 

Od Dereka Jarmana do Martina Scorsese

 

Karierę Sandy Powell, która zaczynała od tworzenia kostiumów dla teatru oraz na potrzeby wideoklipów, wyznaczają projekty zrealizowane z wieloma uznanymi reżyserami i wizjonerami kina, od Atoma Egoyana po Julie Taymor. Najważniejszymi współpracownikami kostiumografki byli jednak Derek Jarman, Neil Jordan, Todd Haynes i Martin Scorsese. Ten pierwszy dał jej w 1986 roku zadebiutować w swoim "Caravaggio", przy którym Powell inspirowała się obrazami tytułowego malarza, a później dopingował ją do tworzenia własnych reguł. W ciągu kilku kolejnych lat nakręcili jeszcze trzy wspólne projekty.

 

Cate Blanchett w "Kopciuszku" też nosiła kostiumy projektu Sandy Powell

 

 

Filmy zrealizowane z Jordanem pozwoliły jej rozwinąć skrzydła w latach 90. W szczególności drapieżny, elegancki i stylowy "Wywiad z wampirem", na planie którego uczyniła ze wschodzących gwiazd Hollywood emanujące niebezpiecznym erotyzmem filmowe ikony, oraz "Michael Collins", perfekcyjnie przygotowany portret Irlandii początku XX wieku.

 

Ze Scorsese związała się u zarania nowego tysiąclecia, pomagając legendarnemu reżyserowi między innymi zajrzeć w "Aviatorze" za kulisy Hollywood lat 30. i 40., zafascynować widzów w "Infiltracji" wizją współczesnego Bostonu, a także wykreować w "Hugo i jego wynalazku" wizualnie zachwycający hołd dla magii kina.

 

Zaś Haynesowi pomogła odzwierciedlić na ekranie oszałamiające lata 70. w "Idolu" i odtworzyć atmosferę lat 50. w dwóch różnych miejscach Ameryki, w stanie Connecticut ("Daleko od nieba") oraz w Nowym Jorku (tegoroczna "Carol"). I to za ten ostatni film ma największe szanse na Oscara, choć nie spodziewała się, że kiedykolwiek "ubierze" zakochane w sobie gospodynię domową (Cate Blanchett) i ekspedientkę (Rooney Mara), o których przeczytała w książce "The Price of Salt" Patricii Highsmith, którą przez przypadek kupiła kilka lat temu w podróży przed wejściem do pociągu.


Kostiumy Sandy Powell do "Carol" - Cate Blanchett jako Carol

 

 

- Myślałam, że to będzie thriller. Jakie było moje zaskoczenie, gdy odkryłam, że to na w pół-autobiograficzna opowieść o dwóch kobietach, które zakochują się w sobie w latach 50. w Nowym Jorku. Ale po przeczytaniu jej, pomyślałam: "To musi być film. Powinien go zrobić Todd Haynes" - wspomina dzisiaj.

 

Dlaczego on? - Bo jest niewiarygodnie wyczulony wizualnie i ma obsesję na punkcie tego, by wszystko wyglądało dobrze. W dobrym tego słowa znaczeniu - zapewnia, nie kryjąc, że jeszcze przed zdjęciami musiała dostarczyć reżyserowi i ekipie obszerny look book z propozycjami strojów.

 

"Wystawiając tak niewiele można być tak kuszącą"


Dla Therese, granej przez Marę, Powell szukała ubrań o ciemnych kolorach i wyglądających na tanie. - Ona jest ekspedientką, ale o  artystycznej duszy - ubiera się praktycznie, wygodnie, ale z odrobiną nonszalancji. A potem na końcu filmu, kiedy dostaje dobrą pracę, pierwszą pensję wydaje na nowe stroje, bardziej poważne, bardziej eleganckie - kostiumografka opowiada o przemianie młodej ukochanej tytułowej bohaterki.

 

Kostiumy Sandy Powell do "Carol" - Rooney Mara jako Therese

 

 

Dla Cate Blanchett Powell chciała strojów, które "umieszczą ją w świecie bogatych i uprzywilejowanych".  Miała to być elegancka kobieta z pieniędzmi, która ma wszystko, pod wrażeniem czego jest Therese. - Carol nie jest ostentacyjna lub krzykliwa. Nosi kostiumy i sukienki w stylu lat 40., a do tego gustowne akcesoria: kolczyki, broszki i chusty z jedwabiu. I nie nosi dekoltów. W dzisiejszych czasach, gdy pokazujemy wszystko, łatwo zapomnieć, że wystawiając na widok tak niewiele można być tak kuszącą. Bardziej seksowna jest szyja, miejsce za uchem, rękaw trzy czwarte niż dekolty do pępka - zapewnia Powell w "Vanity Fair".

 

Od początku wiedziała też jedno: że po raz pierwszy, gdy Therese w sklepie zobaczy Carol, ta będzie miła na sobie beżowe futro. Była też przekonana do jednego: że nie będzie się skupiać na badaniu stylu ubierania się lesbijek w tamtych czasach. - Chodziło o coś więcej: by nasze bohaterki przeżyły swoje życie w ich świecie. Dlatego moje kostiumy nie są męskie - tłumaczy.

 

I zapewnia, że nie projektuje ubrań, by założyć je na ciało aktora, ale, by powołać jego postać do życia. Dlatego, jej zdaniem, prawdziwe projektowanie polega na dzieleniu się wizją z aktorem, w idealnym świecie jest to współpraca. Na szczęście z Blanchett to współpraca idealna. Najpierw pracowała z nią przy "Kopciuszku", gdzie grała Lady Tremaine (Macochę), a kilka miesięcy później przy "Carol". - Nie można prosić o lepszą aktorkę, lepszego człowieka do ubierania, jeśli chodzi o to, jak wygląda i jak nosi ubrania. Jest również niezwykle inteligentna i cudowne jest to, że ma taki sam gust jak ja - Powell zachwala posągową Blanchett.

 

Kostiumy Sandy Powell do "Carol"

 

 

"Nie ścigam się, po prostu jadę"

 

Brytyjka zapewnia, że nie czuje presji przed oscarową galą. Akademia Filmowa nagrodziła ją już trzy rady: za "Zakochanego Szekspira", "Aviatora" i "Młodą Wiktorię", dlatego już nie musi sobie niczego udowadniać. Nerwy związane z wyścigiem do oscarowych nagród już jej nie dotyczą.

 

- Nie mogę o tym myśleć. To wszystko jest ekscytujące, ale ja już się nie ścigam, po prostu cieszę się samą jazdą, naprawdę. Dlatego nie mam ciśnienia - śmieje się.

 

Nominacje do Oscara w kategorii "Najlepsze kostiumy":

 

- Sandy Powell - "Carol"

- Sandy Powell - "Kopciuszek"

- Jacqueline West - "Zjawa"

- Paco Delgado - "Dziewczyna z portretu"

- Jenny Beavan - "Mad Max: Na drodze gniewu"

 

2/44
Copyright @
2/44

3/44
Copyright @
3/44

4/44
Copyright @
4/44

5/44
Copyright @
5/44

6/44
Cate Blanchett w filmie Carol
Copyright @The Weinstein Company
6/44

7/44
Copyright @
7/44

8/44
Copyright @
8/44

9/44
Cate Blanchett w filmie Carol
Copyright @The Weinstein Company
9/44

10/44
Copyright @
10/44

11/44
Copyright @
11/44

12/44
Copyright @
12/44

13/44
Copyright @
13/44

14/44
Sarah Paulson
Copyright @The Weinstein Company
14/44

15/44
Copyright @
15/44

16/44
Copyright @
16/44

17/44
Copyright @
17/44

18/44
Cate Blanchett
Copyright @The Weinstein Company
18/44

19/44
Sarah Paulson
Copyright @The Weinstein Company
19/44

20/44
Copyright @
20/44

21/44
Copyright @
21/44

22/44
Copyright @
22/44

23/44
Copyright @
23/44

24/44
Copyright @
24/44

25/44
Copyright @
25/44

26/44
Copyright @
26/44

27/44
Copyright @
27/44

28/44
Copyright @
28/44

29/44
Copyright @
29/44

30/44
Copyright @
30/44

31/44
Copyright @
31/44

32/44
Copyright @
32/44

33/44
Copyright @
33/44

34/44
Copyright @
34/44

35/44
Copyright @
35/44

36/44
Cate Blanchett
Copyright @The Weinstein Company
36/44

37/44
Copyright @
37/44

38/44
Copyright @
38/44

39/44
Copyright @
39/44

40/44
Copyright @
40/44

41/44
Copyright @
41/44

42/44
Copyright @
42/44

43/44
Sarah Paulson
Copyright @The Weinstein Company
43/44

44/44
Copyright @
44/44

18-24 KWIETNIA
szaleństwo zakupów
Rabat 25%
Rabat 25%
Rabat na kolekcję SS24 Guess o... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO24
Zobacz
+
Rabat 25%
Online
Stacjonarnie

Rabat na kolekcję SS24 Guess oraz Marciano by Guess, z wyłączeniem kolekcji kapsułowych i carryovers. Dostępny w sklepach stacjonarnych oraz online na www.guess.eu/pl. Nie dotyczy outletów.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO24
Zobacz
do -40%
do -40%
Rabat do -40% na wszystkie but... więcej»
Kod rabatowy:ZAKUPY
Zobacz
+
do -40%
Online

Rabat do -40% na wszystkie buty i torebki z kodem: ZAKUPY. Oferta dostępna sklep.carinii.com.pl. Szczegóły na stronie.  

Najniższa cena produktu ze zdjęcia z 30 dni przed obniżką - 649 zł.  

Cena produktu po zastosowaniu rabatu - 519,20 zł

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:ZAKUPY
Zobacz
Rabat 30%* i prezent**
Rabat 30%* i prezent**
Rabat 30%* od 299 złotych i pr... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO24
Zobacz
+
Rabat 30%* i prezent**
Online
Stacjonarnie

Rabat 30%* od 299 złotych i prezent** od 499 złotych w salonach Estēe Lauder oraz na www.esteelauder.pl. *Wykluczenia: linia AERIN, Luxury Collection, Re-Nutriv, zestawy, nowości, produkty mini i przecenione. Nie łączy się z innymi rabatami. **Oferta ważna do wyczerpania zapasów. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO24
Zobacz
-20% na markowe obuwie i akcesoria!
-20% na markowe obuwie i akcesoria!
Specjalnie dla Was przygotowal... więcej»
Kod rabatowy:ZAKUPY
Zobacz
+
-20% na markowe obuwie i akcesoria!
Online
Stacjonarnie
Specjalnie dla Was przygotowaliśmy niespodziankę w postaci 20% rabatu! Promocja obejmuje cały asortyment z wyłączaniem przecenionych produktów. Niektóre marki mogą być wyłączone a akcji rabatowej. Oferta dostępna na butsklep.pl i w naszym sklepie stacjonarnym. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie.
Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:ZAKUPY
Zobacz
-30% przy zakupach za min. 229zł*
-30% przy zakupach za min. 229zł*
30% rabatu na cały asortyment... więcej»
Kod rabatowy:szalenstwo30
Zobacz
+
-30% przy zakupach za min. 229zł*
Online
Stacjonarnie

30% rabatu na cały asortyment przy zakupach za min. 229zł. Rabat nakłada się w koszyku po wpisaniu kodu oferty i spełnieniu warunków oferty. Nie łączy się z innymi ofertami. Nie dotyczy produktów przecenionych, pomadek Almost Lipstick in Black Honey, miniproduktów, zestawów oraz nowości. Oferta dostępna w salonach firmowych i na clinique.com.pl. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:szalenstwo30
Zobacz
-25% na wybrany asortyment MAC
-25% na wybrany asortyment MAC
Rabat na produkty marki MAC -2... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO
Zobacz
+
-25% na wybrany asortyment MAC
Online
Stacjonarnie

Rabat na produkty marki MAC -25% przy zakupach za min. 249 zł. W promocji nie biorą udziału produkty już przecenione, Connect In Colour Eye Shadow Palette, Glitter, Blot Powder/Pressed, Mineralize Skinfinish Natural, Brushes, Accessories, Pro Products, nowości, kolekcje limitowane, MINI MAC oraz produkty z linii MAC VIVA GLAM. Oferty nie łączą się. Oferta dostępna w sklepach stacjonarnych i na maccosmetics.pl. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO
Zobacz
REKLAMA

Wideo

Bogna Sworowska o pracy w modelingu kiedyś i dziś…

Akcje

Polecamy

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

FILIP CHAJZER w poruszającej rozmowie wyznaje: „Szukam swojego szczęścia w miłości, w życiu, na świecie…”. GOŁDA TENCER: „Ludzie młodzi nie znają historii. Patrzą do przodu (…). A ja robię wszystko, by ocalić pamięć”, mówi. JAN HOLOUBEK i KASPER BAJON: reżyser i scenarzysta. Czego nie nakręcą, staje się hitem. A jak wyglądają ich relacje poza planem filmowym? MONIKA MILLER od lat zmaga się z depresją i chorobą dwubiegunową, ale teraz za sprawą miłości pierwszy raz w życiu jest szczęśliwa.