Mildred Hayes (Frances McDormand) wciąż opłakuje śmierć swojej córki, która kilka miesięcy wcześniej została brutalnie zgwałcona i zamordowana. Mimo upływu czasu, policji wciąż nie udało się wpaść na trop mordercy. Mildred postanawia wynająć trzy billboardy i umieścić na nich prowokującą wiadomość do szeryfa Willoughby'ego (Woody Więcej
Mildred Hayes (Frances McDormand) wciąż opłakuje śmierć swojej córki, która kilka miesięcy wcześniej została brutalnie zgwałcona i zamordowana. Mimo upływu czasu, policji wciąż nie udało się wpaść na trop mordercy. Mildred postanawia wynająć trzy billboardy i umieścić na nich prowokującą wiadomość do szeryfa Willoughby'ego (Woody Harrelson). Kobieta podważa kompetencje prowadzących śledztwo i ma nadzieję, że nagłośnienie sprawy sprawi, że coś w końcu się ruszy. Nie wszystkim mieszkańcom Ebbing podoba się decyzja Mildred. Szczególnie nieobliczalny jest łatwo wpadający w złość policjant Dixon (Sam Rockwell).
Nakręcony w konwencji westernu i pełen czarnego humoru komediodramat w reżyserii Martina McDonagha był jednym z faworytów w wyścigu do Oscara dla najlepszego filmu roku. Przegrał ostatecznie z Kształtem wody Guillermo del Toro, co nie wszystkim przypadło do gustu. Największą siłą filmu Trzy billboardy za Ebbing, Missouri są świetne i soczyste dialogi, a także znakomicie napisane, niejednoznaczne postaci. Nic w filmie McDonagha nie jest czarne ani białe, co również stanowi o sile nominowanego do Oscara scenariusza. To słodko-gorzka opowieść o współczesnej Ameryce „B” zilustrowana muzyką Cartera Burwella i wyróżniająca się świetnymi kreacjami aktorskimi. Za które Frances McDormand i Sam Rockwell zostali nagrodzeni Oscarami.
Dystrybucja w Polsce: Imperial Cinepix
Cleo (Yalitza Aparicio) to służąca w domu dobrze sytuowanej meksykańskiej rodziny mieszkającej w dzielnicy Mexico City: Roma. Jest początek lat 70. XX wieku, a pan domu jest stale nieobecny. Wkrótce wychodzi na jaw, że wdał się w romans. Problemy sercowe ma również Cleo. Kiedy zachodzi w ciążę, jej chłopak Fermin (Jorge Antonio Guerrero) znika Więcej
Cleo (Yalitza Aparicio) to służąca w domu dobrze sytuowanej meksykańskiej rodziny mieszkającej w dzielnicy Mexico City: Roma. Jest początek lat 70. XX wieku, a pan domu jest stale nieobecny. Wkrótce wychodzi na jaw, że wdał się w romans. Problemy sercowe ma również Cleo. Kiedy zachodzi w ciążę, jej chłopak Fermin (Jorge Antonio Guerrero) znika bez śladu. Na szczęście kobieta może liczyć na pomoc swojej pracodawczyni, pani Sofii (Marina de Tavira). Kobiety wspólnie wspierają się w codziennym życiu. Tymczasem Meksyk kipi od niepokojów społecznych.
Największy rywal „Zimnej wojny” w drodze po Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego to czarno-białe dzieło Alfonso Cuarona: „Roma”. Film zarazem kameralny, jak i nakręcony z rozmachem. „Roma” została wyprodukowana przez Netflix, ale miała też swoją premierę w kinach. Wszystko po to, by móc wystartować w wyścigu po Oscary. Produkcje Netfliksa wciąż traktowane są w nim po macoszemu (kontrowersje budzi sposób dystrybucji poprzez premierę w serwisie streamingowym), ale wygląda na to, że w końcu powstał film, którego nie sposób zignorować. „Roma” to dogłębny portret meksykańskiego społeczeństwa w obliczu obyczajowych zmian lat siedemdziesiątych.
Dystrybucja w Polsce: Netflix
Neil Armstrong (Ryan Gosling) to jeden z najlepszych amerykańskich pilotów testowych. Po śmierci córeczki dołącza do programu Gemini. Jego celem jest opracowanie technik i procedur pozwalających na lądowanie na Księżycu. Kosmiczny wyścig ze Związkiem Radzieckim wchodzi w decydującą fazę. Kolejnym krokiem w drodze na Księżyc jest rozpoczęcie Więcej
Neil Armstrong (Ryan Gosling) to jeden z najlepszych amerykańskich pilotów testowych. Po śmierci córeczki dołącza do programu Gemini. Jego celem jest opracowanie technik i procedur pozwalających na lądowanie na Księżycu. Kosmiczny wyścig ze Związkiem Radzieckim wchodzi w decydującą fazę. Kolejnym krokiem w drodze na Księżyc jest rozpoczęcie programu Apollo. Jako jednemu z najlepszych i najbardziej doświadczonych pilotów, to właśnie Armstrongowi przypada zaszczyt bycia pierwszym człowiekiem, który postawi stopę na Księżycu.
Po muzycznych filmach „Whiplash” i „La La Land” Damien Chazelle zaskoczył wszystkich. Z pewnością nikt nie spodziewał się, że jego kolejnym projektem będzie biograficzny „Pierwszy człowiek”. Reżyser w swoim filmie skupił się na postaci Neila Armstronga oraz na jak największym realizmie opowiadanej historii. Dzięki temu w trakcie seansu niejeden raz można poczuć autentyczny strach, który towarzyszył pionierom kosmicznych lotów. „Pierwszy człowiek” uświadamia również naocznie, jak niebezpieczną i niemal niewykonalną była misja zakończona bezpiecznym lądowaniem na Księżycu. To pochwała ludzkich możliwości i odwagi zdobywców kosmosu.
Dystrybucja w Polsce: United International Pictures
Niedługo po zakończeniu II wojny światowej muzyk Wiktor Warski (Tomasz Kot) i choreografka Irena Bielecka (Agata Kulesza) przemierzają kraj, by zachować od zapomnienia polskie pieśni ludowe. Zbierają w ten sposób repertuar dla tworzonego przez siebie ludowego zespołu pieśni i tańca Mazurek. Kolejnym krokiem do jego powstania jest casting, na który Więcej
Niedługo po zakończeniu II wojny światowej muzyk Wiktor Warski (Tomasz Kot) i choreografka Irena Bielecka (Agata Kulesza) przemierzają kraj, by zachować od zapomnienia polskie pieśni ludowe. Zbierają w ten sposób repertuar dla tworzonego przez siebie ludowego zespołu pieśni i tańca Mazurek. Kolejnym krokiem do jego powstania jest casting, na który zgłasza się wiele potencjalnych kandydatów. Wśród nich jest uzdolniona wokalnie Zula Lichoń (Joanna Kulig), która pomyślnie przechodzi przesłuchanie. Wraz z upływem czasu sława Mazurka jest coraz większa, a w tle europejskich wojaży kwitnie trudna miłość Wiktora i Zuli.
Zimna wojna w reżyserii Pawła Pawlikowskiego to pierwszy polski film od lat, który wziął udział w konkursie głównym festiwalu filmowego w Cannes. Polski twórca zdobył na nim nagrodę dla najlepszego reżysera, a międzynarodową publiczność zachwyciła Joanna Kulig. Oparty na losach rodziców reżysera film Zimna wojna realizacyjnie przypomina jego poprzednie, nagrodzone Oscarem dzieło: Idę. Nakręcony na czarno-białej taśmie i w charakterystycznym formacie 4:3 film zachwyca zdjęciami oraz ścieżką dźwiękową, na której znalazły się ludowo-jazzowe kompozycje.
Dystrybucja w Polsce: Kino Świat
Tonya Harding (Margot Robbie) miała kiedyś u stóp cały łyżwiarski świat. Od małego najlepsza, wyróżniała się nie tylko umiejętnościami sportowymi, ale i sposobem bycia. Wychowywana przez apodyktyczną matkę (Allison Janney) zupełnie nie pasowała do grzecznych i ułożonych koleżanek, z którymi rywalizowała. Sukcesy w karierze sportowej Więcej
Tonya Harding (Margot Robbie) miała kiedyś u stóp cały łyżwiarski świat. Od małego najlepsza, wyróżniała się nie tylko umiejętnościami sportowymi, ale i sposobem bycia. Wychowywana przez apodyktyczną matkę (Allison Janney) zupełnie nie pasowała do grzecznych i ułożonych koleżanek, z którymi rywalizowała. Sukcesy w karierze sportowej nie szły jednak ze szczęściem w życiu prywatnym. Wybuchowy związek z mężem (Sebastian Stan) nie pozostał bez wpływu na jej dyspozycję sportową. Mimo zaprzepaszczenia kariery, Tonya dostała od losu jeszcze jedną szansę. I wtedy urodził się pomysł wyeliminowania najgroźniejszej przeciwniczki: Nancy Kerrigan.
Nie bez przyczyny o filmie w reżyserii Craiga Gillespiego mówi się, że to łyżwiarska odpowiedź na Chłopców z ferajny Martina Scorsese. Brawurowo opowiedziany, pełen soczystych postaci i wyróżniający się bezbłędną realizacją zabiera widza w podróż do początku lat 90. kiedy to rozegrał się jeden z największych skandali w historii współczesnego sportu. O ataku na Nancy Kerrigan mówili wszyscy, a w świadomości kibiców pozostało, że dokonała go sama Tonya Harding. Dzięki filmowi Jestem najlepsza. Ja, Tonya poznajemy wszystkie szczegóły tej bulwersującej sprawy i dowiadujemy się, że nie wszystko było w niej tak jednoznaczne. Film Gillespiego ogląda się znakomicie, a duża w tym zasługa świetnych kreacji aktorskich. Występująca w roli mamy Tonyi Harding Allison Janney została za nią nagrodzona Oscarem dla najlepszej aktorki drugoplanowej.
Dystrybucja w Polsce: Monolith Films